Virtuaalipeli opettaa lapsille vastuullista ruoan kuluttamista

07.11.2016

Turun yliopiston kehittämä uusi RUOKAePELI-virtuaalipeli opettaa alakouluikäisiä lapsia miettimään ruokavalintojaan ja ruokaan liittyviä arvoja.

​Tietokoneella, tabletilla ja puhelimella toimivassa pelissä pelaaja asettuu virtuaalisen koulumaailman keittäjän rooliin. Pelaajan tavoitteena on hankkia ja valmistaa pienelle koululuokalle vastuullisesti tuotettua, terveellistä ja maistuvaa ruokaa.

– Pelin ensisijaisena tarkoituksena on saada lapset miettimään omia ruokavalintojaan ja herätellä heitä pohtimaan henkilökohtaisia ruokaan liittyviä arvojaan, projektipäällikkö Sanna Vähämiko kertoo.

Virtuaalipelissä keittäjä käy kaupassa, kokkaa ja tarjoaa sen jälkeen valmistamiaan annoksia oppilaille, eli ketulle, hiirelle ja pupulle. Hahmojen vointi kertoo, onko pelaaja onnistunut valinnoissaan.

– Ruokavalintojemme takana on usein terveellisyyteen, hintaan, makuun, laatuun, tuoreuteen, ympäristöystävällisyyteen ja ruoan alkuperään liittyviä faktoja, ja niiden sijoittaminen samaan ostoskoriin ei ole aina kovin helppoa edes meille aikuisille. Pelin tavoitteena on, että lapsi muistaisi pelaamisen jälkeen ruokaostoksilla, että kuluttaja voi tehdä fiksuja ja vähemmän fiksuja valintoja, niin oman terveyden kuin ympäröivän luonnon tai yhteiskunnankin näkökulmasta, Vähämiko sanoo.

RUOKAePELI on Turun yliopiston Brahea-keskuksen kehittämä alakouluikäisille tarkoitettu ruokakasvatuspeli, jonka teknisestä kehityksestä on vastannut Turun yliopiston Technology Research Center. Pelin kehityksessä on ollut mukana noin 30 koululuokkaa ympäri Suomea ja kehitystyötä ovat rahoittaneet Maa- ja metsätalousministeriö (Ruokaketjun kehittämisen määräraha), Tieteen tiedotus ry ja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK.

Peli on ilmaiseksi ladattavissa Turun yliopiston ylläpitämältä terveyspelit.fi-sivustolta. Samalle sivustolle viedään jatkossa myös muita Turun yliopistossa kehitettyjä tutkimukseen pohjautuvia terveysalan pelejä.

JV
Kuva: Hanna Oksanen