Volter Kilpi Turussa -kävelykierroksella kuljetaan kirjailijan jalanjäljissä sunnuntaina 22.8.2021

02.08.2021

“Kuten monet kerrat jo olen sanonut, niin kyllä Turku kaupunkina ja olinpaikkana tuntuu minun mieleni mukaiselta.”

– Volter Kilpi (1919)

Ilmoittaudu nyt maksuttomalle Volter Kilpi Turussa -kävelykierrokselle 16.8.2021 mennessä! Kierrokselle pääsee mukaan 20 ensimmäistä ilmoittautunutta. Tulethan paikan päälle vain terveenä ja käytät kierroksen aikana kasvomaskia sekä huomioit mahdollisuuksien mukaan turvavälit.

Ilmoittautumislomake: https://konsta.utu.fi/Default.aspx?tabid=88&tap=10992

Turun yliopiston kirjaston ja Volter Kilpi Kustavissa -kirjallisuusviikon yhdessä toteuttaman kävelykierroksen kautta tutustutaan loppukesäiseen Turkuun Volter Kilven näkökulmasta. Sunnuntaina 22.8.2021 järjestettävällä opastetulla kierroksella Volter Kilven elämää tutkinut Laura Kokko johdattaa osallistujat kohteisiin, jotka näyttelivät Kilven elämässä merkittävää osaa. Volter Kilpi Kustavissa -kirjallisuusviikon taiteellisena johtajanakin toimineen viulisti ja kulttuurihistorioitsija Laura Kokon kirjoittama Volter Kilven elämänkerta ilmestyy SKS:n kustantamana vuonna 2022.

Volter Kilpi asui Turussa yhteensä kolmisenkymmentä vuotta. Ensin kymmenen vuotta kotiaan Kustavissa ikävöivänä koululaisena, sitten kaksikymmentä viimeistä elinvuottaan perheellisenä kirjastomiehenä ja kirjailijana. Näiden vuosien aikana Turusta muodostui Kilvelle monin tavoin merkityksellinen kaupunki, jonka paikallisiin kehityshankkeisiin, kuten Turun Suomalaisen Yliopiston perustamiseen, hän osallistui palavalla tarmolla.

Turun yliopiston kirjasto juhlii 100-vuotista historiaansa vuonna 2021 ja Volter Kilpi näyttelee siinä tärkeää osaa, sillä kirjailija toimi kirjaston ensimmäisenä ylikirjastonhoitajana lähes 20 vuoden ajan. Hän kehitti vielä tänäkin päivänä kirjastossa käytetyn luokitusjärjestelmän, jossa pääluokat merkitään suuraakkosin, esimerkiksi F on kielitiede – siis toisin kuin yleisissä kirjastoissa, joissa hyllyluokitus perustuu numeroihin. Kilven perintö näkyy myös kirjaston Volter-tietokannassa, joka on saanut nimensä Kilven mukaan. Kirjastonhoitajana Kilpi ei ollut ainoastaan taitava organisaattori, vaan myös rakastettu esimies.

Kirjailijan kotikunnassa Kustavissa vuosittain järjestettävä monitaiteinen festivaali Volter Kilpi Kustavissa -kirjallisuusviikko juhlii Kilven saaristolaista hengenperintöä ja edistää tämän tekstien tunnettavuutta. Tänä kesänä Volter Kilpi Kustavissa -kirjallisuusviikon teemana oli Pyhä. Tapahtuma järjestettiin heinäkuussa hybriditapahtumana, eli osa esityksistä toteutettiin verkkosisältönä ja osa esitettiin paikan päällä Kustavissa.

Yhteydenotot: tanja.vienonen@utu.fi ja iris.ahtola@vkkustavissa.fi

Luotu 02.08.2021 | Muokattu 02.08.2021