Vuoden 2021 SANORD 3MT -loppukilpailu käydään Norjassa – viime vuoden voittaja Pablo Pérez Chaves yksi tapahtuman alustajista

03.09.2021

Viime vuoden SANORD 3MT -kilpailun voitti Turun yliopiston tutkijatohtori Pablo Pérez Chaves Amazonia-aiheisella tutkimuksellaan. Tänä vuonna kilpailu järjestetään Norjassa, jossa Pérez Chaves toimii yhtenä tapahtuman alustajista.

Southern African-Nordic Centre (SANORD) on vuonna 2006 perustettu yhteistyöverkosto, joka koostuu korkeakouluista eteläisen Afrikan maissa ja Pohjoismaissa. SANORD:issa on tällä hetkellä 42 jäsentä, Turun yliopisto on yksi verkoston perustajajäsenistä. Vuonna 2020 SANORD käynnisti ensimmäisen 3MT-kilpailun jäsenyliopistollensa. 3MT on australialaisen Queenslandin yliopiston kehittämä akateeminen kilpailu, jossa tohtorikoulutettavat kilpailevat esittelemällä kolmessa minuutissa tutkimusaiheensa ja sen merkittävyyden.

Viime vuonna Turun yliopistossa tohtorikoulutettavana ollut Pablo Pérez Chaves voitti SANORD 3MT -kilpailun Amazonia-aiheisella esitelmällään Mapping floristic patterns in Amazonia, pohjautuen hänen joulukuussa 2020 esittämäänsä väitöskirjaan.

– Tutkimuksessani keskityin luonnon monimuotoisuuden kartoittamiseen satelliittikuvien ja koneoppimisen avulla; tätä menetelmää voidaan soveltaa myös muissa paikoissa Amazonian lisäksi. Tämä auttaa tunnistamaan sopivia alueita kestävälle hallinnoinnille ja suojelulle. Tieteellisen tiedon lisääminen ei ole ainoa avainasia, vaan myös tulosten tehokas viestintä ja muuttaminen yksinkertaisemmin ymmärrettäväksi eri sidosryhmille, Pérez Chaves toteaa.

Tänä vuonna SANORD 3MT -kilpailua isännöivät Länsi-Norjan ammattikorkeakoulu (Western Norway University of Applied Sciences) ja Bergenin yliopisto 8.9. Bergenissä, Norjassa.

SANORD 3MT on osa etänä järjestettävää SANORD-konferenssia Bergenissä 7.-10.9.2021. Konferenssiin pääset osallistumaan täältä.

Luotu 03.09.2021 | Muokattu 03.09.2021