Väitöskirjatutkija Albert Bellmunt Gil yksi SANORD 3MT -kilpailun voittajista

29.09.2023

Turun yliopiston kliinisen laitoksen väitöskirjatutkija Albert Bellmunt Gil on yksi SANORD 3MT 2023 -kilpailun voittajista.

Three Minute Thesis -kilpailu (3MT) järjestettiin osana vuoden 2023 Southern African-Nordic Centre (SANORD) -konferenssia Norjan Hamarissa syyskuussa. Kilpailussa väitöskirjatutkijoiden tehtävänä oli kertoa kolmessa minuutissa tutkimusaiheestaan ja sen merkityksestä mahdollisimman ymmärrettävästi ja mukaansatempaavasti.

Väitöskirjatutkija Albert Bellmunt Gil Turun yliopistosta oli yksi kilpailun voittajista. Hän kertoi esityksessään, kuinka peliriippuvuus näkyy riippuvuudesta kärsivien aivoissa. Bellmunt Gilin esitys äänestettiin yleisön suosikiksi myös aiemmin tänä vuonna Turun yliopistossa järjestetyssä 3MT-kilpailussa.

Albert Bellmunt Gil on tutkinut peliriippuvuudesta kärsivien aivokuvia yrittäen löytää aivoista alueita, jotka saavat riippuvuudesta kärsivät menettämään hallinnan. Hän on keskittynyt useisiin eri osa-alueisiin, kuten rakenteisiin, toimintaan, molekyyleihin ja aivovaurioihin. Bellmunt Gilin tutkimuksen havainnot ovat olleet hyvin samankaltaisia kuin huumeriippuvuutta koskevissa tutkimuksissa. Tutkimus voi auttaa löytämään keinoja riippuvuuksien oireiden hoitamiseen.

Albert Bellmunt Gil presenting at the 3MT competition
Albert Bellmunt Gil kertomassa tutkimuksestaan 3MT-kilpailussa

– Oli suuri ilo tulla kutsutuksi SANORD-konferenssiin ja esitellä tutkimustani osana 3MT-kilpailua. Tavoitteeni oli lisätä tietoisuutta rahapelihäiriöstä aivosairautena ja sen vaikutuksista yhteiskuntaan. SANORD-konferenssin tarjoama ympäristö mahdollisti tämän ja auttoi herättämään loistavia keskusteluja yleisön kanssa, Bellmunt Gil kertoo.

3MT-kilpailun lisäksi SANORD-konferenssi kokosi yhteen kolmesataa osallistujaa 61 laitoksesta 14 maasta keskustelemaan aiheesta Korkeakoulutuksen rooli oikeudenmukaisen ja kestävän tulevaisuuden edistämisessä. Konferenssi aikana kuultiin aiheeseen liittyviä esitelmiä ja käytiin vilkasta keskustelua työryhmissä. Lisäksi rinnakkaisissa sessioissa esiteltiin useiden tutkimuksien tuloksia. Konferenssin aikana kokoonnuttiin myös keskustelemaan SANORDin jatkokehityksestä.

3MT competition participants at the SANORD conference
3MT-kilpailun osallistujat SANORD-konferenssissa