Vuoden gradu tutkii myymäläkokemuksen merkitystä yrityksen brändille

10.04.2015

KTM Iida Vanhasen markkinoinnin pro gradu -tutkielma valittiin Turun kauppakorkeakoulun vuoden 2014 parhaaksi.

Dekaani Markus Granlund jakoi vuoden gradu -palkinnon Iida Vanhaselle kauppakorkeakoululla 10.4.2015. Vanhanen kiitti ohjaajiaan ja koko kauppakorkeakoulua. - Välillä tuskaiselta tuntunut prosessi sai miellyttävän lopun, Vanhanen hymyili.

​Iida Vanhanen tarkasteli tutkielmassaan sitä, miten myymäläkokemukset voivat vahvistaa brändiä ja vaikuttaa myymälän menestymiseen. Aihe on erityisen ajankohtainen, kun kivijalkamyymälöiden rooli on muuttunut verkkokaupan yleistymisen myötä.

Iida Vanhanen toteutti tutkimuksen Samsung Experience Store -myymälässä Helsingissä. Tutkimuksen mukaan myymäläkokemuksella on positiivinen vaikutus myymälän menestymiseen ja brändipääomaan. Verkkokaupan kasvaessa ja kilpailun kiristyessä kokemusten luominen voi nousta yhdeksi fyysisten myymälöiden tärkeimmistä tehtävistä.

Gradun ohjanneiden erikoistutkija Elina Jaakkolan ja erikoistutkija Harri Terhon mukaan Vanhasen tutkimus tarjoaa arvokasta tutkimustietoa tähän saakka vähän käsiteltyyn myymäläkokemuksen ja brändin menestymisen väliseen yhteyteen.

‒ Tutkielma käsittele liikkeenjohdollisesti tärkeää aihetta ja tuottaa myös kontribuutiota akateemiseen tutkimukseen. Työn ansioina ovat myös poikkeuksellinen menetelmällinen vahvuus ja raportoinnin eleganssi. Tutkimus tuo uutta tietoa tasolla, joka on harvinaista maisteritason opinnäytetöissä, ohjaajat sanovat.

Valinnan tehnyt toimikunta toteaa lausunnossaan, että Iida Vanhasen pro gradu -tutkielma on kokonaisuutena ajankohtainen opinnäyte ja toteutuksena varsin perusteellinen. Tehdyt valinnat on raportoitu huolellisesti argumentoiden läpi tutkimusprosessin. Johtopäätökset ovat merkittäviä sekä käytännön että tieteen kannalta ja osaltaan tarjoavat tärkeitä jatkotutkimusmahdollisuuksia. Tutkielma sai arvosanan laudatur.

Iida Vanhasen pro gradu -tutkielman nimi on Store experiences and their influence on store performance and brand strength: Case Samsung Experience Store.

Luotu 10.04.2015 | Muokattu 10.04.2015