Vuoden kliininen silmä ja Vuoden erikoislääkärikouluttaja -palkinnot jaettiin Lääketiedepäivillä

21.11.2012

Vuoden kliininen silmä -tunnustuspalkinto myönnettiin dosentti Ulla Ekbladille ja Vuoden erikoislääkärikouluttaja -palkinto neurologian erikoislääkäri Markku Päivärinnalle. Palkinnot jaettiin Turun lääketiedepäivien avajaistilaisuudessa tiistaina 6.11.

​Kliininen silmä -palkinto myönnettiin dosentti Ulla Ekbladille hänen vakuuttavasta ja kunnioitusta herättävästä elämäntyöstään tunnustettuna synnytysopin asiantuntijana, obstetrikkona.

Palkinnon jakoivat dekaani Tapani Rönnemaa ja tiedekunnan pr-toimikunnan puheenjohtaja, professori Pentti Huovinen.

Vuoden kliininen silmä -tunnustuspalkinto jaetaan vuosittain tunnustuksena erityisen onnistuneesta diagnostisesta, hoidollisesta tai hallinnollisesta toiminnasta tai nokkelasta keksinnöstä. Palkinto jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 1997.

Vuoden erikoislääkärikouluttajaksi valittu neurologian klinikan erikoislääkäri Markku Päivärinta sai palkinnon tunnustukseksi tiedollisesta ja taidollisesta osaamisestaan sekä halustaan ja kyvystään kouluttaa erikoistuvista lääkäreistä vahvoja neurologian osaajia.

Palkinnon jakoivat dekaani Rönnemaa ja ammatillisen jatkokoulutustoimikunnan puheenjohtaja, professori Juha Mäkinen.

Lisäksi avajaisissa sai Turunmaan Duodecim-seuran tunnustuspalkinnon neonatologi, osastonylilääkäri Liisa Lehtonen. Hän on tehnyt arvokasta työtä pienipainoisten keskosten tutkimuksen ja hoidon kehittämisessä.

Kantasolut mikroskoopin alla

Lääketiedepäivien avajaispäivänä pidetty tieteellinen symposium keskittyi kantasoluhoitoihin. Niiden tunnetuin käyttökohde on leukemia.

Leukemian hoitoon ei ole kehitetty uusia lääkkeitä noin 20 vuoteen, mutta hoitoennuste on siitä huolimatta parantunut huomattavasti. Tästä on erityisesti kiittäminen infektiohoitojen etenemistä ja kantasolusiirtojen tarkentumista.

- Hoito tapahtuu korvaamalla sairaan henkilön kantasolut luovuttajan terveillä kantasoluilla. Yli 70 prosenttia kantasolusiirtopotilaista parantuu luovutuksen ansiosta, kertoi sisätautien klinikan osastonylilääkäri Maija Itälä-Remes Turun yliopistollisesta keskussairaalasta.

Turussa tehdään vuosittain noin 40 kantasolusiirtoa.

Kantasoluluovuttajia on Suomessa noin 20 000. Tutkijat toivoivat määrän kasvavan, eritoten perusterveillä nuorille miehille on tarvetta.

TK, JL

Luotu 21.11.2012 | Muokattu 16.09.2020