Vuoden tiedekirja -finalistien joukossa kaksi Turun yliopiston tutkijoiden teosta

12.02.2020

Vuoden tiedekirjana palkitaan vuonna 2019 ilmestynyt ansiokas suomalainen tiedekirja. Ehdolla on kymmenen teosta, joista kaksi on Turun yliopiston tutkijoiden käsialaa.

Vuoden tiedekirjaksi ovat ehdolla Iida Kukkosen, Tero Pajusen, Outi Sarpilan ja Erica Åbergin teos Ulkonäköyhteiskunta – Ulkoinen olemus pääomana 2000-luvun Suomessa (Into) sekä Kirsi Lehdon teos Astrobiologia: Elämän edellytyksiä etsimässä (Ursa).

Vuosittain jaettavan palkinnon jakavat Suomen tiedekustantajien liitto ja Tieteellisten seurain valtuuskunta (TSV). Vuoden 2019 raatiin kuuluvat professori Tuomas Forsberg, professori Minna Palmroth ja emeritusprofessori Nils Erik Villstrand. Raadin sihteerinä toimii TSV:n viestintäpäällikkö Ilari Hetemäki.

Ehdokkaita haettiin kustantajien luetteloiden ja lähetettyjen ehdotusten perusteella. Lopulta raadin arviontiin päätyi noin 75 nimikettä. Valintaperusteissa korostettiin aiheen ajankohtaisuutta. Raati kiinnitti arvioissaan huomiota sisällön yllätyksellisyyteen sekä siihen, kuinka teos pystyy avartamaan lukijansa maailmankuvaa.

Palkinto jaetaan 16.3.2020 klo 17.00 TSV:n kevätvastaanotolla Tieteiden talolla.

> Kaikki Vuoden tiedekirja -ehdokkaat Tieteellisten seurain valtuuskunnan sivuilla

Luotu 12.02.2020 | Muokattu 12.02.2020