Vuoden Tiedekynä 2017 -palkintoehdokkana monta Turun yliopiston humanistia

16.02.2017

Koneen Säätiön jakama Vuoden Tiedekynä -palkinto jaetaan vuorovuosin humanistisen, yhteiskuntatieteen ja ympäristötutkimuksen alan suomenkielisen artikkelin kirjoittajalle tai kirjoittajille. Tänä vuonna palkinto jaetaan humanistiseen alaan kuuluvan tieteellisen artikkelin kirjoittajalle tai kirjoittajille.

Vuoden Tiedekynä 2017 -palkintoa tavoittelevat 13 tieteellisen artikkelin kirjoittajajat. Turun yliopiston humanisteista ehdokkaina ovat:

Kaisa Kurikka artikkelillaan "Kyyninen koira ja muita eläimiä. Maiju Lassila ja eläinkansan kuvaus", teoksessa Posthumanismi (Eetos 2014),

Kukku Melkas ja Olli Löytty artikkelillaan "Sekoittuneita ääniä. Johanna Holmströmin Asfaltsänglar ja lomittuvat lukemiskontekstit", teoksessa Kansallisen katveesta. Suomen kirjallisuuden ylirajaisuudesta (SKS 2016), sekä

Susanna Välimäki ja Juha Torvinen, "Stockhausenin Helikopteri-jousikvartetto ja käsitemusiikin haaste", Niin & Näin 3/2015.

Kilpailuun osallistui 19 tieteellistä lehteä sekä 39 artikkelikokoelmaa.

– Suomeksi kirjoitetut artikkelit ovat korkeatasoisia, mutta harvoin persoonallisia, koska ihanteena on neutraali tyyli. Omaleimaisia kirjoittajia kuitenkin löytyy, kuten ehdokaslista osoittaa, toteavat palkintoehdokkaat valinneet dosentti Kalle Korhonen ja toimittaja Johanna Vehkoo.

Vuoden Tiedekynä 2017 -palkinnonsaajan valitsee Pirkko Nuolijärvi. Voittaja julkistetaan maaliskuun lopulla.

>> Tiedote Koneen Säätiön sivuilla. Tiedote sisältää linkit palkintoehdokkaina oleviin artikkeleihin.

Maria Vasenkari

Luotu 16.02.2017 | Muokattu 16.02.2017