Vuoden Tiedekynä 2023 -palkintoehdokkaiden joukossa Turun yliopiston humanisteja

06.04.2023

Koneen Säätiön jakama Vuoden Tiedekynä -palkinto jaetaan vuorovuosin humanistisen, yhteiskuntatieteen ja ympäristötutkimuksen alan suomenkielisen artikkelin kirjoittajalle tai kirjoittajille. Tänä vuonna palkinto jaetaan suomenkieliselle artikkelille humanististen tieteiden alalta

Koneen Säätiö myöntää 25 000 euron suuruisen Vuoden Tiedekynä -palkinnon vuosittain tieteellisestä kirjoituksesta, jossa suomen kieltä on käytetty erityisen ansiokkaasti. Tänä vuonna Suomen suurimpiin kuuluva tieteellisen kirjoittamisen palkinto jaetaan suomenkieliselle artikkelille humanististen tieteiden alalta.

Säätiön 25 000 euron suuruisen palkinnon tarkoituksena on tukea suomenkielistä tieteellistä kirjoittamista ja nostaa sen arvostusta. Ehdokaslistalla on kaikkiaan kymmenen artikkelia ja niiden kirjoittajia yhteensä 12.

Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksen tutkimuspäällikkö, yliopisto-opettaja ja dosentti Elsi Hyttinen on ehdolla palkinnonsaajaksi artikkelillaan “Katso kyljystä”, joka on ilmestynyt teoksessa Sotkuiset maailmat: Posthumanistinen kirjallisuudentutkimus (Nykykulttuurin julkaisusarja). Kirjoituksessa Hyttinen analysoi Pipsa Longan näytelmää Toinen luonto (Den andra naturen) posthumanistista taideteoriaa soveltaen.

Humanistisen tiedekunnan dekaani, digitaalisen kulttuurin professori Jaakko Suominen on ehdolla artikkelillaan ”Digitaalisen pelaamisen tiloja ja vaiheita”, joka on julkaistu teoksessa Pelit kulttuurina (Vastapaino). Artikkelissa Suominen tarkastelee digitaalisen pelaamisen historiallista kehitystä erityisesti Suomessa ja pelimuotojen kytkeytymistä pelaamisen, leikin ja teknologian käytön jatkumoihin.

Lisäksi ehdokaslistalla on artikkeli SKS:n julkaisemasta Neuvostoliitto muistoissa ja mielikuvissa -kokoelmasta, jonka ovat toimittaneet kotimaisen kirjallisuuden yliopistonlehtori, dosentti Anna Helle ja Venäjän historian dosentti ja yleisen historian yliopistonlehtori Pia Koivunen.

Voittaja-artikkeli julkistetaan toukokuussa 2023.

> Vuoden Tiedekynä 2023 -ehdokkaat

Luotu 06.04.2023 | Muokattu 06.04.2023