Well-being in the Information Society -konferenssi Turussa 22.–24.8.

07.12.2012

Neljättä kertaa järjestettävän kansainvälisen konferenssin teemana on terveyteen liittyvä eriarvoisuus tietoyhteiskunnassa.

​WIS 2012 -konferenssi tuo Turkuun noin 80 kansainvälistä ja kotimaista tutkijaa sekä yritysten, järjestöjen ja terveydenhuollon palvelutuottajien edustajaa käsittelemään terveyden eriarvoisuutta tietoyhteiskunnassa teemalla “Exploring the Abyss of Inequalities”. Konferenssi järjestetään Turun yliopistolla (Turun kauppakorkeakoulu, Rehtorinpellonkatu 3, 20500 Turku).

- Tietoyhteiskunta tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia ihmisten elämänlaadun parantamiseksi, mutta esimerkiksi aistivammaiset, liikuntarajoitteiset tai muut riskiryhmät eivät välttämättä ole olleet sovellusten kehittäjien avainkohderyhminä, sanoo konferenssin puheenjohtaja, tietojärjestelmätieteen professori Reima Suomi.

Konferenssin avaavat keskiviikkona 22.8. klo 10.00 Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtaja, Turun yliopiston kansleri Pekka Puska sekä tietojärjestelmätieteen professori Reima Suomi. Päivien pääpuheenvuoroissa käsitellään muun muassa vammaisille tarkoitettujen käyttäjäystävällisten tietojärjestelmäratkaisujen kehittämistä sekä tiedonlouhinnan mahdollisuuksia terveydenhuollon tunnuslukujen käsittelyssä.

Lisäksi konferenssissa kuullaan esityksiä tutkimuksista, tuotteista ja palveluratkaisuista, jotka yhdistävät terveyden edistämisen ja informaatioteknologian urbaaniin elämäntapaan. Tarkastelussa ovat muun muassa virtuaaliset terveystarkastukset, terveyden epätasa-arvon tunnusluvut poliittisen päätöksenteon perustana sekä yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin indikaattorit osana kaupunkisuunnittelua.

Konferenssin järjestäjinä ovat Turun yliopisto ja Itämeren alueen Terveet Kaupungit ry sekä Åbo Akademi, Turun ammattikorkeakoulu ja Kela.

Lisätietoa pääpuhujista sekä tarkka ohjelma löytyvät konferenssin verkkosivuilta osoitteesta www.wis.fi.

Lisätietoja:
Reima Suomi, reima.suomi(a)utu.fi, 050 410 2282