WIVE-hanke kehittää 5G:n hyödyntämistä

22.09.2017

Turun yliopisto on mukana WIVE-toimialahankkeessa, jonka tavoitteena on kehittää konsepteja, mahdollistaa teknologioita ja testata uusia 5G:n tarjoamia palveluita erityisesti koneyhteyksien ja mediajakelun alueilla.

​WIVE (WIreless for VErticals) -yhteistyöhankkeessa on Nokia Bell Labsin johdolla muodostettu suomalaisten yritysten ja tutkimuslaitosten toimialaryhmittymä, joka perustettiin parantamaan langattomista tekniikoista, erityisesti 5G:stä, uusille toimialoille saatavaa kilpailuetua.

Tekesin osarahoittamassa projektissa ovat mukana Nokia, Teleste, Telia, ABB, Cargotec Kalmar, Yleisradio, Digita, Viestintävirasto ja VTT. Korkeakouluista mukana ovat Turun yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu, Åbo Akademi, Tampereen teknillinen yliopisto ja Aalto-yliopisto.

5G haastaa tietoturvan

Seuraavan kymmenen vuoden kuluessa kymmenet miljardit verkkoon kytkeytyvät laitteet yhdistyvät älykkäiksi ja ohjelmoitaviksi järjestelmiksi, jotka parantavat ihmisten arkea monilla toimialoilla. Muutos vaikuttaa esimerkiksi liikenteeseen ja resurssien käyttöön, oppimiseen ja työhön sekä terveydenhoitoon ja hyvinvointiin tarjoamalla mittavia mahdollisuuksia. Samalla se lisää kapasiteettivaatimuksia verkoille.

Turun yliopisto tutkii ja kehittää WIVE-hankkeessa tietoturvan mahdollistavia teknologisia ratkaisuja.

‒ Massiviinen koneidenvälinen tiedonsiirto kasvattaa internet-liityntöjen ja siirrettävän tiedon määrän tietoverkoissa moninkertaiseksi. Tämä ei ainoastaan haasta tietoverkkojen siirtokapasiteettia, vaan se tuo verkkoon kokonaan uudenlaisia tietosisältöjä sekä valtavan määrän laskentakapasiteetiltaan ja suojaukseltaan erittäin heikkoja laitteita, mikä tekee riittävän tietoturvan ja tietosuojan rakentamisen äärimmäisen haastavaksi. Tämä aiheuttaa potentiaalisesti valtavan turvallisuusuhan IT-järjestelmille ja sitä kautta koko tietoyhteiskunnalle ‒ ja ihmisten henkilökohtaiselle kyberturvallisuudelle, sanoo tietoliikennetekniikan professori Jouni Isoaho Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitokselta.

Innovatiivisia palvelukonsepteja ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia

WIVE-hankkeen tavoitteena on kehittää konsepteja, mahdollistaa teknologioita ja testata uusia 5G:n tarjoamia vertikaalisia palveluita erityisesti koneyhteyksien ja mediajakelun alueilla. Uudet viestintäpalvelut asettavat monipuolisia vaatimuksia muun muassa luotettavuudelle, viiveelle, datanopeudelle, turvallisuudelle ja saatavuudelle.  Hankkeen tarkoituksena on osoittaa, että näihin vaatimuksiin voidaan vastata tulevilla 5G-verkoilla entistä joustavammin ja edullisemmin.

‒ Eri toimialojen tarpeiden ja 5G:n käyttäjien kontekstin syvällinen ymmärtäminen on toimintamme ytimessä. Tutkimme median käyttötapojen muuttumista ja kehitämme uudenlaisia katsojakokemuksia esimerkiksi osana Telia 5G Areena -yhteistyötä ja Liigan mediakumppanuutta. Koneiden väliset yhteydet ja huippuluotettava viestintä ovat yhtä lailla elintärkeitä älyliikenteelle, tuotannollisille sovelluksille ja muille digitalisaatioaiheille, joita pohdimme yritysasiakkaittemme kanssa, sanoo Telian 5G-ohjelmasta Suomessa vastaava Janne Koistinen.

Lisää aiheesta:

>> WIVE-hankkeen verkkosivut