Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta avaa siltarahoituksen akatemiatutkijaksi tähtääville

08.10.2023

Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta ottaa käyttöön siltarahoituksen akatemiatutkijaksi tähtääville. Rahoitusta voivat hakea tutkijat, jotka hakivat viime hakukierroksella akatemiatutkijan tehtävään, mutta eivät sitä saaneet ja hakevat tehtävään uudelleen talven 2024 haussa.

– Tiedekunnan ulkoisen rahoituksen osuus on kasvanut 54 prosenttiin. Tämä tarkoittaa sitä, että toimintojemme ylläpitäminen vaatii jatkuvaa uuden rahoituksen hakemista ja saamista. Tiedämme, että ulkoisen rahoituksen saamisessa on aina mukana satunnainen komponentti. Näin ollen haluamme vakauttaa toimintaamme tukemalla erinomaisia tutkijoitamme ja projektejamme  lyhytkestoisten kuivien kausien yli myöntämällä siltarahoituksia ja pilottirahoituksia, yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan dekaani Elina Mainela-Arnold sanoo.

​Siltarahoitusta tarjotaan pilottiluonteisesti 1–4 tutkijatohtorin tai yliopistotutkijan paikkaa. Työsuhde on määräaikainen, se alkaa mahdollisimman pian tehtävän täytön jälkeen ja kestää korkeintaan 31.8.2024 saakka.

Tiedekunta toivoo tehtävästä kiinnostuneiden ottavan yhteyttä mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään 20.10.2023.

Tehtävänimike tutkijatohtori tai yliopistotutkija määräytyy valittavan henkilön tieteellisen tason ja kokemuksen perusteella. Palkkaus määräytyy yliopistojen opetus- ja tutkimushenkilöstön palkkausjärjestelmän mukaisesti. Palkka määräytyy vaativuustasojen 5–7 mukaisesti. Lisäksi maksetaan henkilökohtaiseen suoriutumiseen perustuvaa palkanosaa. Palkkaus on tyypillisesti aiemmasta kokemuksesta ja osaamisesta riippuen tehtävän alussa noin 3400 – 4900 euroa/kk.

Valituilta tiedekunta edellyttää, että he tekevät tutkimusta Suomen Akatemialle jätetyn hakemuksen mukaisesti, hakevat myös muuta rahoitusta sekä kehittävät tutkimusympäristöä ja yhteistyötä tutkimuksessaan. Työtehtäviin voi kuulua myös vähäinen määrä opetusta. Tehtäviin ei liity erillistä rahoitusta tutkimuskulujen kattamiseksi.

Edellytykset tehtävään hakemiselle

• tohtorin tutkinto soveltuvalla alalla
  • olet hakenut Suomen Akatemian akatemiatutkijan tehtävää syksyllä 2022 tutkimuksen suorituspaikkana Turun yliopiston yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
  • akatemiatutkijan hakemuksesi on saanut kevään 2023 arvioinneissa hyvät arviot (5 tai 6), mutta hakemukselle ei ole myönnetty Suomen Akatemian rahoitusta
  • olet hakukelpoinen Suomen Akatemian akatemiatutkijan talvihaussa 2024 (tohtorintutkinto päivätty 30.9.2016–31.1.2022)
  • haet uudelleen akatemiatutkijan tehtävää talvihaussa 2024 (tammikuu), joka rahoituksen saadessasi alkaisi alustavasti 1.9.2024
  • mahdollisuus toteuttaa tutkimussuunnitelma jollakin yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan laitoksista
  • erinomainen tai hyvä kyky kirjoittaa ja viestiä englanniksi
  • vahva tutkimusnäyttö
  • itsenäinen lähestymistapa tutkimuksen tekemisessä

Hakuohjeet

Lähetä hakemuksesi yhteystietoineen (nimi, ensimmäisen tohtorin tutkinnon päivämäärä, sähköpostiosoite, puhelinnumero ja osoite) 22.10.2023 mennessä sähköpostitse osoitteeseen soc-hr@utu.fi. Laita otsikoksi ”Siltarahoitus”. Jos haluat lähettää hakemusmateriaalisi turvapostilla Turun yliopiston ulkopuolelta, pyydä osoitteesta soc-hr@utu.fi linkki.

Hakemukseen tulee liittää seuraavat liitteet

• akatemiatutkijan hakemus (syyskuun 2022 haku); hakulomake ja tutkimussuunnitelma (yhtenä pdf-dokumenttina)
  • hakemuksen arviointilomake (Academy Research Fellow 2022) (yhtenä pdf-dokumenttina)
  • enintään yhden sivun suunnitelma hakijan näkemyksille tutkimussuunnitelman edistämisestä ja tutkimusrahoituksen hankintasuunnitelma
  • nimeä esihenkilösi tai se henkilö tiedekunnassa, johon olit yhteydessä tehdessäsi hakemusta Suomen Akatemiaan – otamme häneen yhteyttä suositusten saamiseksi.

Kysymyksiä?
Lisätietoja tutkimustehtävistä ja hakumenettelystä antaa

Luotu 08.10.2023 | Muokattu 10.10.2023