Yksinyrittäjien välisten kontaktien hyödyt selville

17.12.2012

​Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikössä on käynnistetty kaksivuotinen tutkimus, jossa selvitetään satakuntalaisten yksinyrittäjien yhteistyötä. Tavoitteena on tutkia, millaisia uusia liiketoimintamahdollisuuksia yksinyrittäjien välisissä kontakteissa syntyy ja kehittyy.

‒ Tutkimuksen kohteena on yksinyrittäjien välinen yhteistyö ja sen tuottama hyöty paitsi yrittäjille myös heidän asiakkailleen, sanoo tutkimusta ohjaava professori Ulla Hytti.

Satakunnassa toimii 11 200 yrittäjää, joista 7 200 on yksinyrittäjiä. Koko maassa yksinyrittäjiä on 154 000. Kauppakorkeakoulun tutkimus toteutetaan Develooppi Oy:n ”YTYä yksinyrittämiseen!” -projektin osanottajille. Projektin tarkoituksena on kehittää yrittäjän ammatillisia valmiuksia, yritystoimintaa ja työhyvinvointia sekä laajentaa yhteistyöverkostoja. Projektia rahoittavat Satakunnan ELY-keskus ja Euroopan sosiaalirahasto sekä projektiin osallistuvat yrittäjät.

‒ Yksinyrittäjätutkimuksemme toteutetaan osallistuvana havainnointina ja yrittäjien haastatteluina. Näiden tuloksia ja esiin nousseita kysymyksiä käsitellään yrittäjien kanssa jo tutkimusmatkan aikana, Hytti kertoo.

Tutkimuksen väliraportti ilmestyy vuoden 2012 lopulla, ja lopullinen tutkimusraportti lokakuussa 2013. Tutkimuksen ohjaajana toimii Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikön yrittäjyyden professori Ulla Hytti ja sen toteuttaa projektitutkija Lenita Nieminen.

Luotu 17.12.2012 | Muokattu 29.10.2020