Yläkoulujen makeanmyynnin väheneminen pysähtyi

31.01.2018

Suomalaiset yläkoulut ovat vähentäneet karkin ja virvoitusjuomien myyntiä, mutta lisänneet muiden makeiden tuotteiden myyntiä, selviää tuoreessa Turun yliopiston tutkimuksessa. Positiivinen havainto tutkimuksessa oli, että koulut ovat myös lisänneet terveellisten tuotteiden myyntiä.

​Vuonna 2007 Opetushallitus (OPH) ja Kansanterveyslaitos (nyk. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL) antoivat suosituksen, jonka mukaan kouluissa ei tulisi myydä karkkia tai virvoitusjuomia. Lisäksi suositus linjasi, että koulujen kioskien ja välipala-automaattien tulisi tarjota vain koululaisten terveyden ja kasvun kannalta suositeltavia tuotteita. Kun suositus annettiin vuonna 2007, melkein kuusi koulua kymmenestä myi makeita tuotteita, kolmasosa karkkia ja kolmasosa virvoitusjuomia.

Suositus vaikuttaa edelleen koulujen makeanmyyntiin

Karkin ja virvoitusjuomien myynti väheni vuonna 2016 toteutetussa seurannassa edelleen. Tuolloin neljä koulua kymmenestä myi makeita tuotteita. Enää kymmenesosa kouluista myi karkkia, samoin kuin virvoitusjuomiakin. Sen sijaan muiden makeiden tuotteiden, kuten keksien, pullan, jäätelön tai sokeroitujen mehujen, myynti oli jopa hieman lisääntynyt vuonna 2016 verrattuna aikaisempiin vuosiin. Kuitenkin myös terveellisten tuotteiden tai välipalojen tarjonta oli lisääntynyt seurannan aikana.

– Tulosten perusteella näyttäisi siltä, että melkein kymmenen vuotta sitten annetulla suosituksella on edelleen vaikutusta koulujen makeiden tuotteiden myyntiin, toteaa Turun yliopiston sosiaalihammaslääketieteen tutkimusryhmään kuuluva tohtorikoulutettava Jaakko Anttila.

Tutkimusryhmä palkittiin Hammaslääkäripäivillä

Tutkimus toteutettiin Turun yliopiston sosiaalihammaslääketieteen oppiaineessa yhteistyössä OPH:n ja THL:n kanssa. Vuoden 2016 seurantatutkimuksen päätuloksia esiteltiin maailman suurimman tutkijajärjestö International Association for Dental Research (IADR) ehkäisevän hammashoidon kongressin posterinäyttelyssä lokakuussa.
Marraskuussa Suomen Hammaslääkäriseura Apollonia palkitsi tutkimusryhmän posterin Hammaslääkäripäivien parhaana posterina. Tutkimusryhmä sai palkinnoksi 500 euroa, jonka se aikoo käyttää edelleen suunterveyden edistämiseen.

Ideakilpailu yläkouluille suunterveyttä edistävästä kouluympäristöstä

Tutkimusryhmä järjestää suomalaisten peruskoulujen 7.–9. luokille kilpailun, jonka voittaja saa kyseisen 500 euron palkintosumman. Kilpailussa oppilaat haastetaan miettimään oman kouluympäristön terveellisyyttä suun terveyden kannalta.

Kilpailuun voivat osallistua yksittäiset koululuokat, koulun oppilaskunnat, koko koulu yhdessä tai esimerkiksi valinnaisen kurssin ryhmät. Yhdestä koulusta voi tulla useampikin ehdotus. Kilpailuun osallistutaan lähettämällä idea siitä, miten kouluympäristöä voisi muuttaa terveellisempään suuntaan suun terveys huomioiden ja miten idean voisi toteuttaa.

– Kouluympäristöjen terveellisyydessä on varmasti vielä parannettavaa, kun otetaan huomioon erityisesti suun terveys, toteaa Anttila.

– Odotamme innolla, minkälaisia ideoita oppilailla ja koulun henkilökunnalla on heidän oman kouluympäristönsä kehittämiseksi suunterveyttä edistävään suuntaan, hän lisää.

TJ

Luotu 31.01.2018 | Muokattu 31.01.2018