Yleisöluentosarja paljastaa miten Suomi syntyi

04.08.2017

Mikä ja millainen on ollut Suomen paikka maailmassa läpi vuosituhansien? Siihen vastaa Turun yliopiston Suomen historian oppiaineen maamme 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi järjestämä luentosarja, jossa Suomen historian eturivin tutkijat valottavat maamme monimuotoista historiaa geopolitiikan, sodan kokemusten ja kirjallisuuden sekä kulttuurien kohtaamisen näkökulmista.

​– Suomi alueena on aina ollut kulttuurien kohtaamisalue, idän, lännen, pohjoisen ja etelän kulttuurien leikkauspiste. Nykyiset valtioiden rajat ja kuvitelma suomalaisesta yhtenäiskulttuurista hämärtävät helposti pitkän aikavälin kehityskulkuja, professori Johanna Ilmakunnas kertoo.

Luennot hahmottavatkin Suomen aluetta ja sen kulttuureja pitkällä aikavälillä sekä osana yhtäältä eurooppalaista ja toisaalta pohjoista maailmaa: mikä oikeastaan on ja ei ole erityistä Suomen alueen kulttuureille ja suomalaisuudelle? Miten Suomea, suomalaisuutta ja Suomen historiaa on rakennettu eri aikoina?

Luennot Publicumin auditoriossa Pub1 (Assistentinkatu 7):

Maanantai 18.9. klo 17–19: Professori Henrik Meinander (Helsingin yliopisto), Geopolitiikan sivutuote? Näkökulmia itsenäisen Suomen historiaan
Maanantai 2.10. klo 17–19: Professori Tiina Kinnunen (Oulun yliopisto), Sota, sukupuoli ja satavuotinen Suomi
Maanantai 6.11. klo 17–19: Professori Mari Hatavara (Tampereen yliopisto), Varhaiset historialliset romaanit Suomen historian kirjoittajina
Maanantai 4.12. klo 17–19: Professori Vesa-Pekka Herva (Oulun yliopisto), Suomi pohjoisena rajaseutuna kivikaudelta uudelle ajalle

Kuva: Ninara
Luotu 04.08.2017 | Muokattu 20.09.2017