Ylempien korkeakoulututkintojen määrä kasvussa

08.01.2014

Tiedekuntien ilmoittamien ennakkotietojen mukaan Turun yliopistosta valmistui viime vuonna 162 tohtoria. Ylempiä korkeakoulututkintoja suoritettiin 1632 ja alempia 1456.

​Tiedekunnat juhlivat uusia maistereitaan publiikein. Tuoreet humanistimaisterit kokoontuivat joulukuussa Akatemiatalolle.

​Vuoteen 2012 vertailtaessa ylempien korkeakoulututkintojen määrä on kasvanut noin sadalla, ja Turun yliopisto ylittää sille sopimuskaudelle 2013–2016 määritellyn tavoitteen, joka on 1600 ylempää korkeakoulututkintoa vuosittain. Eniten ylempiä korkeakoulututkintoja vuonna 2013 suoritettiin humanistisessa tiedekunnassa.

– On myönteistä, että humanistinen tiedekunta on onnistunut selvästi parantamaan perustutkintosuoritettaan jo useana peräkkäisenä vuotena, koulutuksesta vastaava vararehtori Riitta Pyykkö sanoo.

Erityisen ilahduttavana Pyykkö pitää kauppakorkeakoulussa tehtyä määrätietoista työtä sen eteen, että ylempien korkeakoulututkintojen määrä saataisiin kasvuun.

– Nyt työ kantaa selvästi hedelmää, ja kauppakorkeakoulusta valmistui 75 maisteria enemmän kuin vuonna 2012. Koko yliopistoa tarkastellen olemme ylempien korkeakoulututkintojen osalta ennätystahdissa, ellei tarkasteltuun oteta vuotta 2008, jolloin tutkinnonuudistus aiheutti voimakkaan piikin valmistuneiden määrässä, Pyykkö kertoo.

Tavoite ylittyi myös tohtorintutkinnoissa

Tohtorintutkinnoissa ennätysvuoteen 2012 verrattuna laskua oli 20 kappaletta, mutta yliopisto ylitti sille sopimuskaudelle 2013–2016 määritellyin tavoitteen 156 vuosittaisesta tohtorintutkinnosta. Eniten tohtorintutkintoja suoritettiin lääketieteellisessä tiedekunnassa, jossa väitteli noin kolmannes kaikista Turun yliopiston uusista tohtoreista.

Kokonaisuutena tarkastellen luvut ovat positiiviset. Tutkintojen mukaan jaettava rahoitus lasketaan aina kolmen vuoden keskiarvon mukaan, ja Turun yliopisto on onnistunut opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa sopimiensa tavoitteiden saavuttamisessa hyvin.

Nyt tiedossa olevat luvut ovat arvioita, ja niihin saattaa tulla vielä pieniä muutoksia. Lopulliset tutkintomäärät varmistuvat ja määrät tilastoidaan tammikuun aikana.

Tutkintoarviot tiedekunnittain:

Teksti: Jussi Matikainen