Yli sata saudiarabilaista opettajaa palaa kotimaahansa suomalaista koulutusosaamista mukanaan

29.11.2017

Yli sata saudiarabialaista opettajaa juhlii puolen vuoden täydennyskoulutusohjelman päättymistä 29.11. Opettajat ovat opiskelleet pääkaupunkiseudulla, Joensuussa, Tampereella ja Turussa. Opettajat valmistautuvat palaamaan kotimaahansa, tavoitteenaan hyödyntää oppimaansa koulujen ja koulutusjärjestelmän kehittämisessä.

​Kaikkiaan 25 saudiarabialaista opettajaa vahvisti kieli- ja pedagogisia taitojaan Turun yliopistossa puolen vuoden ajan. Koulutusvientinä toteutettava opetus sisälsi englannin opiskelua, kasvatustieteiden uusinta teoriatietoa ja käytännön harjoittelua.

​Koulutuksen päätavoitteena on ollut kehittää opettajien pedagogista osaamista. Koulutukseen on sisältynyt käytännöllinen jakso opettajien ja koulujen toimintaan perehtyen, sekä kasvatustieteen teoriaopintoja ja englannin kielen opintoja.

Pääkaupunkiseudulla opiskelleet englanninopettaja Mona Aliishi ja tietotekniikan opettaja Amal Gamdi nostavat suomalaisessa koulussa näkyvän oppilaskeskeisyyden tärkeimmäksi oppimakseen asiaksi.

– Oppilaat kantavat vastuuta omasta oppimisestaan, Aliishi ihailee.

– Pidän erityisesti siitä että opetusta voidaan järjestää oppiaineiden rajat ylittäen, erilaisia ilmiöitä tutkien, kertoo Gamdi.

Opettajat kertovat nauttineensa asumisesta Suomessa. Koulutusohjelman lisäksi kiitosta saavat Joensuun talvinen sää, pääkaupunkiseudun julkinen liikenne, ja Turun ja Tampereen kaupunkien palvelut ja helpot yhteydet.

– Tämä kokemus on ollut todella unohtumaton, kiitos tästä koulutusohjelmasta ja kaikesta saamastani tuesta, kiittelee Tampereella opiskellut Norah Sayer Alanazi, joka palaa kotimaahansa joulukuun alussa.

Koulutuksen ovat järjestäneet Itä-Suomen, Tampereen ja Turun yliopistojen yhteinen koulutusvientiyhtiö Finland University, sekä Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+ Oy ja Omnia Education Partnerships Oy (OEP). Koulutuksen on maksanut Saudi-Arabian opetusministeriö.

Lue myös:

>> Saudiopettajat hakevat Turusta hyviä käytäntöjä koulutuksensa kehittämiseen