Yliopistojen todistusvalinta uudistuu 2026 – Koulutusvararehtorit antoivat esityksen uudesta todistusvalinnan pisteytyksestä

17.05.2023

Esitetty pisteytysmalli vähentää lukiolaisten paineita ja antaa heille paremman mahdollisuuden keskittyä itseään kiinnostaviin aineisiin. Uusi todistusvalinnan pisteytys julkaistaan syksyllä 2023.

Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry:n koulutusvararehtorit ovat antaneet yliopistojen päätettäväksi esityksen yliopistojen opiskelijavalinnoissa vuodesta 2026 alkaen käytettävästä todistusvalinnan pisteytyksestä. Yliopistot päättävät pisteytyksestä kesän aikana ja tiedottavat siitä syksyllä 2023.

Uudessa todistusvalinnan pisteytyksessä äidinkielestä saa entistä enemmän pisteitä, sillä äidinkielen osaaminen on keskeistä yliopisto-opinnossa kaikilla aloilla. Reaaliaineiden piste-eroja on puolestaan poistettu ja kielten pisteytystä nostettu, jotta lukiolaisilla on paremmat mahdollisuudet valita kirjoitettavat aineet omien kiinnostustensa mukaisesti.

Matematiikasta on jatkossakin mahdollista saada hyvin pisteitä kaikille aloille, sillä matematiikan opiskelu kehittää ongelmanratkaisutaitoja ja muita yliopisto-opintojen kannalta oleellisia taitoja. Matematiikan oppimäärien painotus eroaa kuitenkin entistä selkeämmin sen mukaan, kuinka merkittävässä roolissa nimenomaan pitkän matematiikan oppimäärän hallinta on alan kannalta.

- Vuodesta 2026 alkaen todistusvalinnan pisteytys perustuu selkeämmin siihen, mitkä lukioaineet osoittavat haetun alan kannalta keskeistä osaamista. Samalla tunnistetaan, että useilla aloilla on hyötyä monenlaisesta osaamisesta, Unifin koulutusvararehtorikokouksen puheenjohtajana keväällä toiminut Marja-Leena Laakso kertoo.

Uusi todistusvalinnan pisteytys vastaa lukioiden huoliin

Todistusvalinnan pisteytysluonnos oli avoimella lausuntokierroksella 31.3.–21.4.2023 otakantaa.fi-palvelussa. Lausuntojen perusteella yliopistot ja todistusvalinnan kannalta keskeiset sidosryhmät pitivät pisteytystä monilta osin onnistuneena ja tasapainoisena. Niiden esittämät tärkeät kommentit huomioitiin päätettäväksi annetussa pisteytysesityksessä.

Suomen opinto-ohjaajat ry, Suomen Rehtorit ry ja Suomen Lukiolaisten Liitto antoivat erityisesti kiitosta siitä, että pisteytysmalli vähentää lukiolaisten paineita ja antaa lukiolaisille paremman mahdollisuuden keskittyä itseään kiinnostaviin aineisiin.

Lausunnot sisälsivät yhteensä noin 50 erilaista muutosesitystä, jotka kohdistuivat pääasiassa pisteytyksen yksityiskohtiin.

–  Olemme käyneet läpi kaikki lausunnot ja arvioineet muutostarpeet sen perusteella, kuinka laajasti ne saavat kannatusta yliopistojen ja sidosryhmien keskuudessa, ja millaisia vaikutuksia muutoksilla olisi pisteytyksen kokonaisuuteen erityisesti hakijan näkökulmasta, Laakso sanoo.

Uusi todistusvalinnan pisteytys julkaistaan yliopistovalinnat.fi-sivustolla syksyllä 2023. Näin lukio-opintonsa aloittavilla on jo lukion alussa tiedossa, millä tavalla heidän ylioppilastodistuksensa tullaan pisteyttämään. Vuoteen 2025 saakka ylioppilastodistukset pisteytetään nykyisellä tavalla.

Luotu 17.05.2023 | Muokattu 17.05.2023