Yliopistolle oma neulemalli - Neulo nyt Soihtu-villapaita!

31.10.2022

Yliopistoyhteisön toiveeseen tartuttiin, ja Turun yliopistolle on nyt suunniteltu oma neulemalli. Yliopiston logon ja sinetin keskeisin visuaalinen symboli eli soihtu oli neulesuunnittelija Jenna Kostetin inspiraationa neulemallin suunnittelussa.

Neulottu Kalevala -neulemallien ja -kirjan suunnittelija Jenna Kostet oli luonteva valinta neulemalli suunnittelijaksi, sillä hän on Turun yliopiston alumni, joka on opiskellut Turun yliopistossa kansatiedettä ja folkloristiikkaa.

– Oli ihanaa päästä suunnittelemaan villapaita yliopistolle, jossa olen itsekin opiskellut. Olen suunnitellut pääasiassa suomalaiseen luontoon ja kansanperinteeseen liittyviä malleja, joten yliopiston heittämään ideaan tarttuminen vaati hetken miettimistä: miten saisin yliopiston fiiliksen neulottua villapaitaan, kertoo Kostet.

- Suunnittelun lähtökohdaksi valikoitui kuitenkin aika nopeasti siipisoihtu, joka on ollut näkyvästi esillä kautta Turun yliopiston historian. Se on keskeisin ja tunnistettavin osa yliopiston visuaalista ilmettä. Soihdun liekit kuvastat tieteen paloa sekä minusta myös yliopiston merkitystä tiedon valon jakajana ja ylläpitäjänä sekä myös intoa ja intohimoa kiinnostavia asioita kohtaan.

Suunnittelijan mukaan yliopiston logon kopioiminen neulepaitaan sellaisenaan ei kuitenkaan tullut kyseeseen, vaan Kostet ideoi ja piirsi uniikin kuvion, jossa yhdistyvät suosituista islantilaisista kaarrokeneuleista tutut siksak -kuviot sekä yliopiston logosta ja sinetistä tuttu siipisoihtu.

Helpohko unisex-malli myös aloitteleville neulojille

Soihtu-villapaita on ylhäältä alas neulottu villapaita, jonka kaarrokkeessa on kirjoneulekuvio. Selkeän ohjeen ja YouTubesta löytyvien ohjevideoiden avulla neulepaita onnistuu aloittelevaltakin tekijältä. Ohje on ilmainen (lataa tai tulosta pdf-ohje uutisen lopusta), ja se julkaistaan yhtä aikaa sekä suomeksi että englanniksi.

Neulemallin nk. testineulojia rekrytoitiin mukaan myös yliopiston omista aktiivisista neuleharrastajista. Kuvissa näkyvien mallipaitojen värit on jokainen neuloja itse valinnut – osa on poiminut värit yliopiston brändiväreistä, osa omien lempiväriensä pohjalta.

Suunnittelija toivoo, että neulemalli inspiroi yliopiston opiskelijoita, henkilökuntaa, alumneja ja ystäviä neulomaan Soihtu-villapaidan itselle tai lahjaksi sekä ja kokeilemaan myös erilaisia väriyhdistelmiä:

Syksyn hämärässä neulepuikkoihin ja teekuppiin tarttuessa kuvio saattaa myös tuoda mieleen kynttilän, joka tuo hieman valoa pimeneviin iltoihin. Neuleen värejä valitessasi voit myös hyödyntää jämälankoja ja leikitellä väreillä: miltä neule näyttäisikään, jos kuvion huipulla olevat liekit neuloisi eri värillä kuin itse kuvion?

Jos jaat neuleestasi tai neulontahetkestä kuvia sosiaalisessa mediassa, käytä tunnisteita #soihtuneule #yliopistoneule

Luotu 31.10.2022 | Muokattu 03.11.2022