Yliopiston hakijamäärä lähes ennallaan

03.04.2014

Turun yliopiston hakuaika päättyi 1.4. Koko yliopiston hakijamäärä oli 17 581. Eniten hakijamäärä nousi lääketieteellisessä tiedekunnassa. Yliopiston suosituin yksittäinen hakukohde oli yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan psykologian oppiaine, johon saapui yli 50 hakemusta kutakin aloituspaikkaa kohden.

​Tiedekuntatasolla eniten nousua oli lääketieteellisessä tiedekunnassa (+ 18 %) ja oikeustieteellisessä tiedekunnassa (+ 5,4 %). Yksittäisistä hakukohteista suurin prosentuaalinen nousu oli logopediassa.

Vuonna 2013 Turun yliopisto kasvatti suosiotaan merkittävästi, kun hakijämäärä kasvoi yli 9 %. Tänä vuonna suosio säilyi lähes ennallaan: vuoteen 2013 verrattuna yliopiston kokonaishakijamäärä laski 1,1 %.

– Hakijamäärien kasvu osuu tiedekuntiin, jotka muutenkin ovat hyvin suosittuja ja joissa sisäänottomääriä on lisätty. Ehkä suosioon vaikuttavat myös kummankin alan hyvät työllistymisnäkymät, vararehtori Riitta Pyykkö pohtii.

Eniten hakemuksia aloituspaikkaa kohden oli kasvatustieteiden (29,9 hakemusta / aloituspaikka) ja luokanopettajan (24,3 Rauma / 22,9 Turku) koulutuksissa, psykologiassa (51,5), biologiassa (25,6), logopediassa (32,3), arkeologiassa (23,4) ja Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikössä (20,5).

Valintakokeisiin osallistuneiden ja hyväksyttyjen määrät selviävät heinäkuun lopussa ja uusien opiskelijoiden määrät syyskuun alussa ilmoittautumisajan päätyttyä.

Teksti: Jussi Matikainen
Kuva: Hanna Oksanen