Yliopiston koronavalo vihreä – maskeja käytetään edelleen

01.10.2021

Yliopisto lieventää koronarajoituksiaan 1.10. lähtien ja siirtyy koronavalomallin vihreälle tasolle kaikilla kampuksillaan. Tilakohtaisista henkilömäärärajoituksista luovutaan, mutta lähikontakteja tulee yhä välttää ja käyttää tarvittaessa kasvomaskia.

Koronavalomalli määrittää koronavirukselta suojautumisen tason Turun yliopistossa. Turun yliopiston koronajohto on linjannut, että yliopistossa siirrytään lievempien rajoitusten vihreän koronavalon tasolle. Linjaus on mahdollinen, koska suojatoimet näyttävät yliopistossa toimivan riittävän hyvin ja laajoja altistusketjuja koronavirukselle ei ole yliopiston tiloissa todettu ensimmäisen periodin aikana.

Voimassaolevien suojatoimien noudattaminen on edelleen erittäin tärkeätä. Yliopiston tiloissa tulee välttää tarpeettomia lähikontakteja. Jos lähikontakteilta ei voida välttyä, käytetään maskeja alueellisten maskisuositusten mukaisesti. Tämä koskee edelleen erityisesti opetustilanteita ja yhteisten sisätilojen käyttöä. Yliopisto suosittelee myös koronarokotteen ottamista.

Yliopiston tiloissa voimassa olleesta tilakohtaisesta 50 henkilön maksimimäärärajoituksesta luovutaan 1.10.2021. Ensimmäisen periodin opetusjärjestelyihin päätöksellä ei ole määräävää vaikutusta, esimerkiksi käynnissä olevia massaluentoja ei tarvitse muuttaa lähimuotoisiksi ensimmäisen periodin loppuajaksi.

Tällä hetkellä voimassa oleva yliopiston etätyösuositus pysyy voimassa ensimmäisen periodin loppuun 24.10. saakka. Henkilökunta voi kuitenkin palata jo lähityöhön. Toisen periodin alkaessa 25.10. palataan kokonaan normaaliin lähityöhön, paitsi jos esihenkilö on siihen mennessä sopinut työntekijän kanssa mahdolliset uudistetun etä- ja monipaikkatyöohjeen raamien mukaiset käytännöt. Yliopiston uusi ohje etä- ja monipaikkatyöhön liittyen vahvistetaan ja siitä tiedotetaan lokakuun alkupuolella.

Asteittaista paluuta kasvokkaiseen vuorovaikutukseen

Yliopiston koronajohto linjasi jo aiemmin syyskuussa, että epidemiatilanteen niin salliessa syyslukukauden toiseen periodiin lähdetään nykyistä lievemmin koronarajoituksin. Tavoitteena on paluu kampusarkeen, jossa lähikontakteja voidaan mahdollisimman turvallisesti kasvattaa. Toinen periodi alkaa 25.10.2021.

Koulutuksesta vastaava vararehtori Piia Björn painottaa, että syksyllä tarvitaan kohtaamisia ja vuorovaikutusta. Yliopisto palaa normaaliin asteittain, mutta suunta on jo selvä: rajoituksia puretaan ja kohtaamisia lisätään.

– Korona-aika on kysynyt yhteisöltä poikkeuksellista venymistä. Menemme eteenpäin yhdessä ja yhteisön hyvinvointi on kivijalka, jonka päälle voidaan luoda uutta, Björn sanoo.

Nähdään kampuksella!

> Yliopiston ohjeet koronavirustilanteessa

Mahdolliset lisätietotiedustelut ja kysymykset pyydetään ensisijaisesti lähettämään sähköpostitse osoitteeseen koronainfo@utu.fi.

Luotu 01.10.2021 | Muokattu 20.10.2021