Yliopistopedagogiikan 60 op kurssi päätökseen: ”Hyvä, että hommalle löytyi aikaa kaiken kiireen keskellä!”

25.06.2014

Kesäkuun alussa järjestettiin Seilissä yliopistopedagogiikan 60 op koulutuksen päätösseminaari. Koulutus tuottaa kaikille kouluasteille soveltuvan laaja-alaisen opettajakelpoisuuden. Koulutukseen osallistui 15 yliopisto-opettajaa eri tiedekunnista.

Koulutettavien lisäksi päätösseminaariin osallistui koko yliopistopedagogiikan yksikön henkilöstö harjoittelijoineen, opintopsykologi Tiina Tuominen sekä kuvan ottanut osastopäällikkö Erkki Härkönen.

Koulutuksen päätös- ja arviointiseminaarissa opettajia pohditutti mm. opetuksen linjakkuus. Vaikka pedagoginen koulutus antaa paljon ideoita oman opetuksen, oppiaineiden ja tiedekuntien opetuksen kehittämiseksi, ei tietämystä ole helppo ottaa käyttöön. Erilaiset vakiintuneet käytännöt, yhteistyön vähäisyys, opetuksen tehokkuusvaatimukset ja ainainen kiire pakottavat usein ratkaisuihin, jotka eivät ole laadukkaan oppimisen kannalta tarkoituksenmukaisia. Pedagoginen koulutus ja eri oppiaineiden, tiedekuntien ja kouluasteiden käytäntöihin perehtyminen olivat kuitenkin tuottaneet osallistujille näkemystä, joka auttaa kehittämään toimintaa tiukkojenkin reunaehtojen vallitessa. Koulutukseen kuuluvien oppimistehtävien avulla joissakin oppiaineissa oli esimerkiksi saatu luotua yhteistyökuvioita, joiden uskottiin kantavan jatkossakin.

Opettajien ideat käyttöön yliopistokoulutuksen kehittämiseksi

Vaikka järjestetty koulutus todettiin monilta osin onnistuneeksi, aktiiviset kurssilaiset tuottivat myös hedelmällisiä ehdotuksia kyseisen koulutuksen ja laajemminkin yliopistokoulutuksen kehittämiseksi. Kuten opiskelijoiden näkemykset yleensäkin, myös ”opettajaosallistujien” näkemykset menivät osittain ristiin: jotkut esimerkiksi arvostivat koulutuksessa ryhminä laadittavia tehtäviä, toisten mielestä itsenäiset tehtävät koettiin mielekkäämmiksi. Päätösseminaariin osallistuivat alustajina ja asiantuntijoina myös osastopäällikkö Erkki Härkönen ja opintopsykologi Tiina Tuominen ohjauksen ja koulutuksen tukipalvelut –osastolta. Näin opettajien moninaiset näkemykset ja ajatukset yliopiston koulutuksen kehittämisestä saatiin heti tuoreina käyttöön laajemminkin.

Koulutusta sisäisen motivaation ajamana

Yliopistopedagogiikan 60 op opintojen kesto on n. 3,5 vuotta. Kyseessä oli nyt kolmannen kerran toteutettu koulutus. Seuraava ryhmä aloittaa vuoden 2015 alussa. Suurin osa osallistujista suorittaa koulutuksen osissa. Kuvaavaa osallistujien sisäisestä motivaatiosta oli, että moni osallistuja ei edes tiennyt saavuttavansa laaja-alaista opettajankelpoisuutta: keskeinen syy kouluttautumiselle oli oman asiantuntijuuden kehittäminen, ei jokin muodollinen kelpoisuus.

Luotu 25.06.2014 | Muokattu 22.07.2021