Yliopistot tarjoavat avoimia opintojaan maksutta tutkinto-opiskelijoille – Turun yliopistosta mukana 12 kurssia

23.03.2020

Osa Turun yliopiston avoimista yliopisto-opinnoista on nyt maksutta tarjolla tutkinto-opiskelijoille ympäri Suomen. Avoimet yliopistot avaavat etäyhteyksin opiskeltavaa avointa tarjontaansa väliaikaisesti maksuttomaksi. Näin tarjotaan tutkinto-opiskelijoille tukea poikkeustilanteessa, jossa yliopistojen lähiopetus on keskeytetty.

Kevään mittaan täydentyvä valtakunnallinen opintotarjonta kattaa nyt yli sata opintojaksoa. Tarjolla on opintoja eri yliopistojen tiedekunnista ja tieteenaloilta. Turun yliopiston avoimesta yliopisto-opetuksesta on mukana 12 opintojaksoa. Valtakunnallisesti tarjolla olevat maksuttomat avointen yliopistojen opintojaksot on koottu osoitteeseen avoin.jyu.fi/avoimet.

Avoimet yliopisto-opinnot ovat yliopistojen tiedekuntien opetussuunnitelmien mukaisia. Opiskelijat huolehtivat itse avoimessa yliopisto-opetuksessa suorittamiensa opintojen hyväksiluvusta omissa yliopistoissaan. Kursseille ilmoittaudutaan avointen yliopistojen omien ohjeiden mukaisesti.

Yliopistojen yhteistyötä opiskelijoita varten

Avointen yliopistojen valtakunnallinen opintotarjonta avattiin maanantaina 23.3. Mukana tarjonnassa on opintoja Turun yliopiston, Åbo Akademin, Helsingin yliopiston, Itä-Suomen yliopiston, Jyväskylän yliopiston ja Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen, Lapin yliopiston, Tampereen yliopiston sekä Vaasan yliopiston avoimista yliopistoista.

Kukin yliopisto valitsi tähän kaikille avoimeen ja maksuttomaan valtakunnalliseen opintotarjontaan opintoja, jotka on lähtökohtaisesti suunniteltu etäopinnoiksi. Opintotarjonta on valittu yliopistoittain ja se voi täydentyä kevään mittaan. Kevään ja kesän ajan opinnot tuovat helpotusta opiskelijoille myös mahdolliseen tilanteeseen, jossa suunniteltu harjoittelu tai kesätyö peruuntuu poikkeustilanteen takia.

Yhteinen valtakunnallinen opintotarjonta kehitettiin ja toteutettiin avointen yliopistojen yhteistyöverkoston, Avoimen yliopiston foorumin, johdolla.

> Turun yliopiston avoimen yliopisto-opetuksen ohjesivu

Luotu 23.03.2020 | Muokattu 22.06.2020