Yrityksillä on pulaa pätevistä koodareista – Turun yliopisto paikkaa ohjelmistoalan osaamisvajetta

03.12.2018

Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitos käynnistää intensiivisen Full Stack -täydennyskoulutuksen, josta valmistuu tietotekniikka-alan moniosaajia. Koulutus täydentää laitoksen tarjoamia ohjelmistotekniikan ja tekoälyn muuntokoulutuksia sekä yliopiston ICT-alan perustutkintokoulutusta. Täydennys- ja muuntokoulutusten myötä Turun yliopisto pyrkii ottamaan merkittävän roolin alueellisen ja kansallisen ICT-alan osaajavajeen ratkaisemisessa.

Varsinais-Suomen alueella on ollut jo muutaman vuoden käynnissä positiivinen rakennemuutos, jonka vetureita ovat erityisesti meri- ja autoteollisuuden yritykset. Perinteinen teollisuus tarvitsee digitalisoituvassa maailmassa tuekseen myös ohjelmistoalan palveluita.

– Seudun ICT-alan yritykset ovat kasvaneet muun teollisuuden vanavedessä ja suuret ohjelmistoalan yritykset perustaneet kilvan haarakonttoreitaan Turkuun. Positiivisen tekemisen meiningin lisäksi rakennemuutos on kuitenkin herättänyt huolen osaajien riittävyydestä, sanoo ohjelmistotekniikan professori Ville Leppänen Turun yliopistosta.

Jyväskylän yliopisto arvioi Ohjelmistoyrittäjät ry:n teettämässä tutkimuksessa, että Suomessa ohjelmistoalan välitön osaajatarve oli vuoden 2017 lopulla noin 8000 henkeä. Varsinais-Suomessa ICT-alan osaajista arvioidaan olevan noin 1000 henkilön vajaus.

– Osa tarpeesta kohdentuu tarkemmin rajatuille erityisalueille kuten tekoälyyn, sulautettuihin järjestelmiin ja terveysteknologiaan, mutta suurin tarve on yleisesti ohjelmistokehittäjistä. Monet yritysten käyttämistä tietojärjestelmistä rakennetaan nykyään verkkoympäristöön, joten erilaisten selain-, palvelin- ja pilvitekniikoiden osaamisen tarve korostuu. Ja nykyäänhän koodarin tulee osata myös kommunikoida asiakkaan kanssa ja hallita joustavan tiimityön käytännöt, sanoo erikoistutkija Tuomas Mäkilä, joka koordinoi täydennyskoulutuksen käytännön toteutusta.

Tietotekniikan Full Stack -koulutus suunnataan työttömille työnhakijoille

Ohjelmistoalan osaajavajeen vuoksi Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitos käynnistää ensi maaliskuun alussa ICT-alan työttömille työnhakijoille suunnatun Full Stack -koulutuksen. Täydennyskoulutuksen sekä laitoksen tarjoamien ohjelmistotekniikan ja tekoälyn muuntokoulutusten myötä Turun yliopiston rooli kansallisena ICT-alan kouluttajana korostuu.

– Olemme tehneet jo pitkään töitä sen eteen, että pystyisimme vastaamaan alueellisiin ICT-alan osaamistarpeisiin. Tällä hetkellä työmarkkinoiden kysyntä on poikkeuksellisen suurta. Onneksi opetus- ja kulttuuriministeriön ylimääräinen rahoitus mahdollistaa täydentävän opetuksen järjestämisen positiivisen rakennemuutoksen aloille. Kun otetaan huomioon, että ICT-alan osaajat työllistyvät Turun lisäksi erityisesti pääkaupunkiseudulle, on koulutuspanoksellamme myös kansallista merkitystä, Leppänen toteaa.

Full Stack -koulutuksella täydennetään ohjelmoinnin perusteet hallitsevien opiskelijoiden osaamista niin, että he voivat ottaa haltuun verkkokehityksen kokonaisuuden käyttäjille näkyvistä selainpohjaisista käyttöliittymistä aina taustalla toimiviin palvelinjärjestelmiin asti. Intensiivinen koulutus kestää kuusi kuukautta ja painottaa vahvasti käytännön ohjelmointitaitojen harjoittelua.

Koulutus järjestetään yhteistyössä alueen yritysten kanssa. Yritykset pitävät koulutuksen aikana vierailuluentoja ja tarjoavat työelämässä vastaan tulevia aiheita opiskelijoiden harjoitustöiksi.

– Varsinais-Suomen alueella on paljon ihmisiä, joilla on hallussa ohjelmoinnin perustaidot, mutta joiden osaaminen ei kuitenkaan vastaa nykyaikaisen ohjelmistokehityksen tarpeita ja näin ollen työllistyminen alalle on vaikeaa. Monella on taustalla ammattikorkeakoulututkinto, opistotutkinto tai yliopisto-opintoja ICT-alalta sekä mahdollisesti myös laajaa työkokemusta. Juuri tällaisille henkilöille kuuden kuukauden intensiivinen täydennyskoulutus tarjoaa hyvän tavan päivittää osaamisensa vastaamaan teollisuuden tarpeita, Mäkilä sanoo.

Full Stack -koulutus alkaa 4.3.2019 ja hakuaika koulutukseen on käynnissä 3.12.2018–8.1.2019. Koulutuksen infotilaisuus järjestetään 12.12.2018 klo 12.15 Agora-rakennuksen luentosalissa XXII (Vesilinnantie 3).

Luotu 03.12.2018 | Muokattu 03.12.2018