Titaanioksidipinnoite parantaa hammasimplanttien kiinnittymistä pehmytkudoksiin (Väitös: DDS Khalil Shahramian, 12.4.2019, hammaslääketiede)

Khalil Shahramianin väitöskirjatyössä tutkittiin nanoteknologiaan pohjautuvan titaanidioksidipinnoitteen soveltuvuutta ja toimivuutta zirkoniasta valmistettujen testimateriaalien päällä. Tutkimus osoittaa, että titaanidioksidipinnoite voidaan valmistaa hammasimplanteissa käytettävän zirkonian pinnalle heikentämättä materiaalin taivutuslujuutta.

Maailmassa on noin 3 miljardia ihmistä, joilta puuttuu ainakin yksi hammas. Puuttuvan hampaan korvaamiseksi on olemassa useita hoitomenetelmiä, mutta lähimmäksi luonnollista tilannetta päästään korvaamalla hammas implanttiin kiinnitettävällä kruunulla.

– Hammasimplantit eivät kuitenkaan kiinnity ympäröiviin luu- ja pehmytkudoksiin luonnon hampaita vastaavalla tavalla, Turun yliopistossa väittelevä Khalil Shahramian kertoo.

Shahramianin väitöskirjatyössä selvitettiin mahdollisuutta parantaa ienkudoksen ja sen kiinnittymisen kannalta tärkeiden solujen tarttumista implanttirakenteiden pinnalle.

– Lähes kaikki nykyisin käytettävät titaani-implantit luutuvat hyvin leukaluuhun, mutta implanttia ympäröivä ienkudos ei muodosta suoraa biologista liitosta implanttirakenteen kanssa. Heikko ienliitos luo väylän, joka mahdollistaa bakteerien siirtymisen implantin pintaa pitkin alla oleviin kudoksiin. Tämä voi johtaa implanttia ympäröivän leukaluun infektioon ja lopulta implantin menettämiseen, Shahmarian sanoo.

Titaanioksidipinnoite nopeuttaa verihyytymän muodostumista implantin pinnalle

Shahramian selvitti väitöstutkimuksessaan, miten nanoteknologiaan pohjautuva titaanidioksidipinnoite toimii zirkoniasta valmistettujen testimateriaalien päällä. Zirkonian käyttö on viime vuosina lisääntynyt huomattavasti hammasproteettisissa hoidoissa ja sen käyttö on yleistynyt myös hammasimplanttihoidoissa.

Shahramianin tulokset osoittavat, että titaanidioksidipinnoite voidaan valmistaa zirkonian pinnalle heikentämättä materiaalin taivutuslujuutta.

– Sooli-geeli-menetelmään pohjautuva pinnoite muuttaa materiaalin pinnan hydrofiiliseksi, mikä nopeuttaa verihyytymän muodostumista materiaalin pinnalla. Ienkudoksen solut ja paraneva kudos muodostavat biologisesti tiiviin liitoksen pinnoitetun zirkonian kanssa, väittelijä kertoo.

Saadut tulokset ovat väittelijän mukaan lupaavia ja ne luovat hyvän pohjan pinnoitteen kliinisille tutkimuksille. Tulokset on julkaistu neljänä erillisenä työnä kansainvälisissä biomateriaali- ja hammasimplanttialojen julkaisusarjoissa.

Shahramian voitti vuonna 2018 eurooppalaisten yliopistojen tieteen popularisointia edistävän Three Minute Thesis -kilpailun väitöstutkimukseensa pohjautuvalla esityksellä.

***

DDS Khalil Shahramian esittää väitöskirjansa ”Gingival Tissue Attachment And Blood Responses To Nanoporous Bioactive Coatings On Zirconia” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 12.4.2019 klo 12.00 (Turun yliopisto, Dentalia, Arje Scheinin -sali, Lemminkäisenkatu 2, Turku)

Vastaväittäjänä toimii professori Klaus Gotfredsen (Kööpenhaminan yliopisto) ja kustoksena professori Timo Närhi (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on hammaslääketiede.

Luotu 08.04.2019 | Muokattu 08.04.2019