Ylikulutuspäivä muistuttaa suomalaisten kuluttaneen tämän vuoden uusiutuvat luonnonvaransa

10.04.2021

Suomen ylikulutuspäivää vietetään tänä vuonna 10. huhtikuuta. – Luonnonvaroja on vain sen verran kun niitä on. Uusiutumattomat ei uusiudu lainkaan, ja uusiutuvista voidaan käyttää vain se korko. Ylikulutuspäivä mittaa nimenomaan tätä koron käyttöä. Suomen osalta uusiutuva osuus on käytetty, ympäristötieteen lehtori Timo Vuorisalo sanoo.

– Luonnon varojen käyttö on liiallista. Täällä vauraissa maissa me käytämme noin 30 kertaa henkeä kohti luonnonvaroja verrattuna kehitysmaiden ihmisiin.

Vuorisalon mukaan ylikulutuspäivä aikaistuu jatkuvasti, joskin pandemia on hieman siirtänyt maailman ylikulutuspäivää myöhäisemmäksi. Maailman ylikulutuspäivää on viime vuosina vietetty heinä-elokuussa.

– Pandemia on nyt hiukan saanut aikaan sen, että maailman ylikulutuspäivä on siirtyi kolmella neljällä viikolla myöhemmäksi viime vuonna, Vuorisalo kertoo.

Vuorisalon mukaan jokainen voi tehdä pieniä valintoja omassa elämässään, mutta tärkeintä ovat suurten toimijoiden ratkaisut. Esimerkiksi Turun yliopiston sitoutunut olemaan hiilineutraali vuoden 2025 loppuun mennessä. Yliopisto edistää tavoitetta tutkimuksen keinoin, opetuksessa sekä omin toimin kuten ottamalla hankinnoissa huomioon kestävän kehityksen vaatimukset. Yliopisto on myös sitoutunut Reilun kaupan korkeakouluksi.

– Monet ihmiset ahdistuvat ilmastonmuutoksen vuoksi, ja se on ymmärrettävää, mutta taustalla on myös se, että vain huono uutinen on uutinen. On myös myönteisiä trendejä: Yhdysvallat on palannut ilmastoyhteistyöhön, Kiinalla on hiilineutraaliustavoite ja viime vuonna ensimmäistä kertaa historiassa Euroopan unionissa tuotettiin enemmän sähköä uusiutuvilla energianlähteillä kuin fossiilisilla.

>> Turun yliopiston hiilijalanjälki
>> Turun yliopisto matkalla hiilineutraaliksi – hiilijalanjäljen arvioinnista tärkeitä työkaluja tavoitteen saavuttamiseen
>> Kestävä kehitys Turun yliopistossa
>> Turun yliopisto Reilun kaupan korkeakouluksi Turun yliopisto Reilun kaupan korkeakouluksi