Tutustu kasvatustieteiden avoimeen yliopisto-opetukseen!

Turun yliopiston avoimessa yliopistossa voi opiskella kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen ja erityispedagogiikan opintoja. Kasvatustieteellisiin opintoihin osallistuu vuosittain noin 800 opiskelijaa ja he suorittavat opintoja yli 10 000 opintopisteen verran. Kasvatustieteet ovat olleet avoimessa yliopistossa suosituimpia opintoja kautta vuosien.

Kasvatustieteen opinnot avoimessa yliopistossa

Avoimen yliopisto-opetuksen suunnittelijat Hannele Massinen ja Eija Siltari kesäisessä suunnittelupalaverissa Ruissalossa.

Mitkä syyt selittävät kiinnostusta kasvatustieteellisiin opintoihin?

- Syitä on varmasti useita. Ensimmäiseksi tulevat mieleen kaikille arkipäivästä tutut ilmiöt kuten eri-ikäisten ihmisten kasvatus ja koulutus ja oppiminen läpi elämän. Opinnot antavat ymmärrystä ja uusia näkökulmia näihin ilmiöihin. Opinnot antavat myös käytännön valmiuksia tutkimuksen ja teoreettisen tiedon avulla, kuvailevat avoimen yliopisto-opetuksen suunnittelijat Hannele Massinen ja Eija Siltari. Kasvatustieteellisiä opintoja on tarjolla runsaasti ja joustavasti - käytännössä niitä voi opiskella melkein missä ja milloin tahansa.

- Avoimessa yliopistossa aloitettu opintopolku voi viedä mennessään ja johtaa tutkintoon saakka. Kasvatustieteen perusopinnoilla on moni aloittanut opiskelupolun luokanopettajaksi, varhaiskasvatuksen tai aineenopettajaksi. Esimerkiksi alanvaihtajia on houkutellut myös hyvä työllisyystilanne, kertoo Eija Siltari.

Kasvatustiede antaa alasta riippumatta valmiuksia erilaisiin suunnittelu-, organisointi- ja asiantuntijatehtäviin. Aikuiskasvatustiede tarjoaa puolestaan asiantuntemusta nimenomaan aikuisen oppimiseen työelämässä, koulutuksessa ja arjessa. Opintoihin osallistuu esimerkiksi lisäkoulutusta hakevia henkilöstön kehittäjiä, erilaisissa koulutusalan ja ohjaustehtävissä toimivia ja jatkuvan oppimisen ammattilaisia.

- Erityispedagogiikka antaa osaamista ohjaukseen ja vuorovaikutukseen erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten sekä myös aikuisten kanssa, toteaa Hannele Massinen. Opinnot sopivat hyvin kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan henkilöstölle, mutta myös tavallisille vanhemmille.

Kasvatustieteiden opintoja järjestetään monimuoto- ja verkko-opintoina. Mitä eroa opiskelutavoissa on?

- Monimuoto-opintoja suosittelemme opiskelijalle, joka haluaa saada motivaatiota ja tukea ryhmäopiskelusta muiden opiskelijoiden ja tuutorin kanssa. Opintoryhmä kokoontuu säännöllisesti paikallisessa oppilaitoksessa. Opiskelijapalautteen mukaan parasta monimuoto-opinnoissa ovat yhteistyö ja keskustelut. Ryhmän luoma positiivinen paine auttaa etenemään opinnoissa.

Kasvatustieteen opintoryhmä aloittaa syksyllä Turun yliopistossa, perus- ja aineopintojen opintoryhmiä järjestetään lisäksi yli kymmenessä yhteistyöopistossa. Opistoissa voi opiskella myös aikuiskasvatustiedettä ja erityispedagogiikkaa monimuoto-opintoina. Avoimen yliopiston verkkosivuilta voi katsoa, missä lähimmässä kesäyliopistossa, kansalaisopistossa tai kansanopistossa opintoja on tarjolla.

- Verkko-opiskelu puolestaan sopii itseohjautuvalle opiskelijalle, joka tarvitsee joustoa opiskelun ajan ja paikan suhteen. Sekä monimuoto- että verkko-opintoihin sisältyy itsenäistä opiskelua, luentoja sekä erilaisia tehtäviä ja tenttejä.

Ketkä toimivat kasvatustieteiden opinnoissa tuutoreina ja opettajina?

- Tuutori ohjaa opintoryhmän työskentelyä paikallisessa oppilaitoksessa tai verkossa. Koulutukseltaan tuutori on kasvatustieteen maisteri tai tohtori, joka toimii usein päätyökseen opettajana tai erityisopettajana. Yliopisto-opettajat, lehtorit ja professorit luennoivat ja arvioivat tehtäviä ja tenttejä sekä toimivat asiantuntijoina esimerkiksi verkkokeskusteluissa.

Mitä ajankohtaista opinnoille kuuluu juuri nyt?

- Hakumahdollisuuksia yliopistoon avoimen yliopiston väylän kautta on uudistettu Toinen reitti yliopistoon -hankkeen myötä, kertoo hankkeessa mukana toimiva Hannele Massinen. Tutkinto-opiskelijaksi pääsee siirtymään aiempaa nopeammin, kun väylähakuun vaadittavien opintojen määrää on vähennetty. Uutuutena on keväällä 2020 avattu avoimen väylä varhaiskasvatuksen opettajan koulutukseen.

- Uusina lisäyksinä opintotarjontaan on tulossa yksittäisiä verkkokursseja. Tiedot julkaistaan kesällä verkkosivullamme.

> Kasvatustieteiden tiedekunnan opinnot avoimessa yliopistossa