Rebekka Lehti toimii syksyllä 2025 Turun kauppakorkeakoulun avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijoiden mentorina. Hän aloitti opiskelupolkunsa kohti kauppatieteiden tutkintoa suorittamalla opintoja avoimessa yliopistossa. Avoimen väylän haku tuotti tulosta, ja nyt Rebekka opiskelee kauppakorkeakoulussa kolmatta vuotta.
Kiinnostus kauppatieteisiin syntyi ajatuksesta yhdistää omat vahvuudet - avoimen väylä tuntui heti omalta
Ajatus tulevaisuuden ammatista ei ollut koskaan ollut minulle täysin selkeä, vaikka kiinnostuksen kohteita oli monia. Abivuonna ajatukseni selkeytyi saatuani kipinän tuttavaltani, joka opiskeli luovalla alalla. Ajatus luovuuden ja analyyttisyyden yhdistämisestä synnytti mielenkiintoni markkinointia ja sen kautta kauppatieteitä kohtaan. Loppu olikin selkeää, sillä Turku oli pitkään kiehtonut minua.
Välivuoden lopulla osallistuin valintakokeeseen, mutta se ei harmikseni tuottanut tulosta. Olin kuitenkin pitänyt mielessä lukion opinto-ohjaajan mainitsemaa avoimen väylää, josta aloin ottaa paremmin selvää. Päätös opintojen aloittamisesta oli helppo, sillä en ollut varautunut toiseen välivuoteen, ja olin harkinnut avoimen väylää jo alusta alkaen.
Tasapaino ja yhteisöllisyys menestyksekkään opiskelun perustana
Halusin suorittaa mahdollisimman paljon kursseja paikan päällä Turussa verkostoituakseni ja voidakseni valita laajemmin eri kursseja. Suurin osa ensimmäisen vuoden kursseista oli itsenäisesti tai etänä suoritettavia kursseja sekä massaluentoja integroituna lähiopetuksena. Opiskelu olikin melko itsenäistä, mutta vastapainoksi halusin valita myös kursseja, jotka sisälsivät ryhmätyöskentelyä paikan päällä. Näillä kursseilla oli kiva päästä tutustumaan myös tutkinto-opiskelijoihin. Opiskelu kirjastossa tai yhdessä muiden kanssa olikin kaikkein mielekkäintä ja tehokkainta
Vaikka työskentelin opintojen ohella vain keikkaluontoisesti, arjen ja opiskelun aikatauluttaminen oli tärkeää. Loppusyksystä kursseja oli päällekkäin lähes kymmenen, joten ajanhallinnan merkitys kiireiden keskellä korostui, kun vapaa-ajallekin oli jätettävä tilaa. Opiskelu ei kuitenkaan käynyt liian kuormittavaksi, sillä kykenin rajaamaan töiden määrän sopivaksi opintojen ohelle.
Tärkeimpinä nostoina avoimen väylää suunnitteleville pidänkin tasapainoa ja yhteisöllisyyttä. Erityisesti, jos tavoitteena on suorittaa avoimen väylän opinnot lukuvuodessa, ei kannata haalia liikaa töitä opintojen ohelle. On oleellista pystyä keskittymään opintoihin täysillä heti alusta alkaen. Lisäksi kannustan tutustumaan muihin opiskelijoihin, sillä yhdessä opiskelu on usein paitsi mielekkäämpää, myös hyödyllistä, kun työmäärää pystyy jakamaan ja tehtäviä pohtimaan yhdessä.
Käytänteet tutuiksi jo ennen fuksivuotta – tutkinnon aloittaminen sujui helposti
Koulupaikka aukesi 62:n kiitettävästi suoritetun opintopisteen tuloksena. Olin suorittanut avoimen väylän opinnot lukuvuodessa, painottaen niitä kolmeen ensimmäiseen periodiin, erityisesti syksyyn. Alkukeväästä suoritin loput kurssit ja korotin edellisiä jättäen neljännelle periodille joustovaraa, mikäli opintopisteitä puuttuisi tai suunnitelmiin tulisi muutoksia. Suosittelenkin tällaista opintojen järjestelyä, jotta mahdolliset muutokset ja haasteet ovat korjattavissa tarpeeksi ajoissa.
Koska avoimen väylän opiskelijat kerryttävät kokemusta opinnoista ja käytänteistä jo ennen varsinaisten opintojen alkua, koin aloittavani tutkinto-opiskelijana aivan eri tasolta muihin nähden. Sain jo ensimmäinen lukuvuoden aikana loputkin ensimmäisen ja toisen vuoden opinnot suoritettua. Tutkinto-opiskelijana oli helppo jatkaa!
Suosittelen määrätietoisille ja joustavuutta kaipaaville oppijoille
Avoimen väylän suorittaminen on yksi parhaimmista päätöksistäni, ja voin suositella sitä lämpimästi jokaiselle. Erityisesti niille, jotka kaipaavat joustavuutta yliopistoon hakemiseen, se on erinomainen vaihtoehto. Toisin kuin valintakokeissa, avoimen väylän haku ei ole yhdestä kokeesta kiinni: tenttejä voi uusia ja heikompaa arvosanaa kompensoida jonkin muun kurssin arvosanalla. Lisäksi kaikki suoritetut kurssit edistävät tutkinto-opintoja, joten tulevat opinnot on periaatteessa mahdollista aloittaa jo mahdollisella välivuodella. Matka vaatii kuitenkin määrätietoisuutta ja ahkeruutta - sitä boostaavat motivaatio ja selkeät suunnitelmat.
Syksyllä mentorina avoimeen yliopisto-opetukseen osallistuville
Kauppakorkeakoulun opintojen mentorit toimivat avoimessa yliopistossa opintojaan suorittavien opiskelijoiden tukena syyslukukauden 2025 ajan. Mentorin tehtävänä on antaa neuvoja opiskelun käytännön asioissa. Koska mentoreilla on omakohtaista kokemusta avoimen yliopiston opinnoista ja avoimen väylän hausta, he pystyvät tarjoamaan vertaistukea ja vinkkejä opintojen suorittamiseen. Mentorit ovat tavoitettavissa opiskelijoiden omalla Moodle-alueella.
– Koska opintojen suunnittelu vaati tarkkuutta ja taktikointia, koin erittäin tärkeäksi myös avoimen väylän käyneiden opiskelijoiden tuen. Odotankin mentoroinnilta sitä, että voin itse olla tukemassa muiden samassa tilanteessa olevien matkaa.
Nähdään ja kuullaan mentoritapaamisessa 11.11.!
Rebekka Lehti