Fysikaaliset tieteet, filosofian maisteri (2 v)

Koulutus sopii sinulle, jos:

• haluat ymmärtää miten maailma toimii
  • olet utelias ja tykkäät visaisten ongelmien ratkaisemisesta
  • haluat olla tekemässä kestävää tulevaisuutta

Fysiikka antaa vahvan luonnontieteellisen pohjan, joka mahdollistaa muiden luonnontieteiden ja tekniikan ymmärtämisen. Turun yliopiston fysikaalisten tieteiden koulutuksessa voit valita seuraavista linjoista:

Data-analytiikan linjalla opiskelet käyttämään moderneja tekoälyn ja koneoppimisen menetelmiä ”big data”:n analyysissä. Fyysikon laaja-alainen ja matemaattinen pohjakoulutus antaa sinulle täydet mahdollisuudet osallistua vaikka biopankki- tai ilmastonmuutosdatan analyysiin ja mallintamiseen.

Materiaalifysiikan linjan opinnot antavat sinulle valmiudet kehittää tulevaisuuden materiaaleja alkaen molekyyleistä ja nanohiukkasista metalli-, komposiitti- ja puolijohdekerrosmateriaaleihin.

Lääketieteellisen tekniikan fysiikan linjan opinnot antavat sinulle perustiedot ihmisen fysiologiasta ja lääketieteessä käytetyistä mittausmenetelmistä. Gradun voi tehdä vaikkapa yhteistyössä yliopistollisen keskussairaalan kanssa.

Teoreettisen fysiikan linja on tutkijakoulutuskeskeinen. Erityisesti syvennytään matemaattiseen kvanttifysiikkaan, kvanttikenttäteoriaan, kvantti-informaatioon, kvanttioptiikkaan, avoimiin kvanttisysteemeihin ja kvanttiteknologiaan.

Teollisuusfysiikan linjalla opiskellaan muita linjoja enemmän teollisuudessa tarvittavia työelämävalmiuksia. Pakollisiin sivuaineopintoihin kuuluu mm. liiketoimintaosaamisen opintoja.

Tähtitieteen ja avaruusfysiikan linjalla opiskelet erilaisia maailmankaikkeuden astrofysikaalisia ilmiöitä ja plasmafysiikkaa – Auringosta, neutronitähtiin ja kvasaareihin. Saat myös kokemusta havaintotekniikoista, avaruusinstrumentoinnista, numeerisista menetelmistä ja suurten data-aineistojen analyysista.

Fysiikan opettajan linjalla antaa sinulle fysiikan aineenopettajan pätevyyden. Maisterin tutkinnon tavoitteena on syventää fysikaalista maailmankuvaa sekä perehdyttää fysiikan pedagogiikkaan.

Maisterivaiheessa kaikilla linjoilla sinulla on mahdollisuus luoda oma monitieteinen polkusi, joka tukee tulevaisuuden tavoitteitasi, olivatpa ne tutkijan uralla tai teollisuudessa. Fyysikon koulutuksella voit työskennellä tutkijana, opettajana, johtajana tai vaikka perustaa oman firman.

Get inspired by science.
Meiltä valmistut työhön, jossa voit ideoida ja innovoida uutta.

Koulutuksesta valmistuneiden uramahdollisuuksia:

• sairaalafyysikko