Roosa Hietalahti

Lääketieteellisen tekniikan ja terveysteknologian opiskelija Roosa

Opiskelijalähettiläs 2022–2023 vastaa kysymyksiin.

Kuka olet?

”Olen Roosa Hietalahti (LuK, Biologia). Opiskelen teknillisestä tiedekunnassa, pääaineenani lääketieteellinen tekniikka ja terveysteknologia ja DI-suuntautumislinjana lääketieteellinen kuvantaminen. Kandivaiheessa sivuaineina minulla oli biokemia ja tietojenkäsittelytiede sekä kiinan kielen opintokokonaisuus. Nyt maisterivaiheessa sivuainevalinta on vielä auki, luultavasti se tulee olemaan opintokokonaisuus joko koneoppimisesta tai neurokuvantamisesta.”

Miten päädyit opiskelemaan lääketieteellistä tekniikkaa ja terveysteknologiaa Turun yliopistoon?

"Kirjoitettuani yo-paperit TSYK:in (Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio) luonnontiedelinjalta tuntui luontevimmalta vaihtoehdolta jatkaa luonnontieteiden opiskelua kotikaupungissani Turussa. Aloitin aluksi fysiikalla, joka ei kolahtanut. Hain pääsykokeiden kautta opiskelemaan biologiaa, josta valmistuin kandidaatiksi viime lukuvuonna. Tykkään huomattavasti enemmän istua tietokoneella ja analysoida dataa kuin kerätä sitä kentällä (luonnossa) tai laboratoriossa, ja fokukseni oli kandidaatiksi valmistumisen yhteydessä vaihtaa sisäisellä siirrolla alaa, joka toteutui. Valitsin linjakseni lääketieteellisen kuvantamisen taustani vuoksi: tein paljon laboratoriokursseja fysiologiasta ja genetiikasta ja kiinnostuin menetelmistä, joilla voisi tehostaa lääketieteellisten kuvien tulkintaa.”

Mikä inspiroi sinua opiskelussa ja opinnoissasi Turun yliopistossa?

”Itse koen poikkitieteelliset (monien eri tieteenalojen) kurssit kaikkein inspiroivimmiksi. On todella siistiä työstää yhteistä projektia tai keskustella kurssin aiheista ihmisten kanssa, joiden opintotausta poikkeaa omastani. Parasta yliopisto-opiskelussa on mielestäni opiskelun monimuotoisuus. Yliopistossamme on mahdollista opiskella sivuaineena tai yksittäisinä kursseina melkeinpä mitä tahansa."

Mikä on unelma-ammattisi?

”Yläasteella halusin isona lääketutkijaksi. Jotain kehityshommaa ja innovaatioita lääketieteeseen liittyen olisi edelleen mukava rustata ja siitä edetä keskijohdon hommiin tai projektipäälliköksi.”

Lempipaikkasi kampuksella ja Turussa?

”Kampuksella ainejärjestöjen toimistot (ne, joiden kahvi on ilmaista) ovat tärkeitä ja kun alani kilta eli ainejärjestö saa oman tilan niin luultavasti sen kiltahuone. Pidän myös kovasti Proffan Kellarista, jossa on kiva tavata kavereita virvokkeiden merkeissä.

Turussa ylipäätään äitini piha, jossa on kiva istuskella koirani kanssa. Asunalueiden yhteydessä olevat pikkumetsät ja luontoreitit ovat myös tosi kivoja, etenkin syksyisin, kun on sieniä. Tuomiokirkon seutu on maaginen kylminä talviöinä.”

Mitä muuta teet opiskelun ohella?

”Kotona harrastan taidemaalausta ja pelailen tietsikalla sekä Switchillä jos ja kun aikaa jää opiskeluilta. Ulos pitää välillä poistua opiskelijatapahtumiin riekkumaan sekä lenkittämään Rita-koiraani, jonka kanssa käymme yhdessä marjassa ja sienessä. Aiemmin olen tehnyt opiskelijajärjestöhommia sekä töitä opintojen ohessa, nyt olen keskittynyt opintoihin, mutta voi olla että lähettiläsvuoden aikana teen comebackin joihinkin hommiin.”

Hauskoja muistoja opintoihin tai opiskelijaelämään liittyen?

”Hauska tai hieman nolokin muisto oli se, kun nyt edesmennyt Aapo-koirani (rauha hänen muistolleen) sotki kemistien ainejärjestö TYK ry:n toimiston yrittäessään varastaa roskapussista vanhan grillimakkaran. Lattia oli aivan hiilessä ja muussa sälässä ja koira haukkui, kun ei saanut epäilyttävässä kunnossa olevaa makkaraa roskapussin tuhoamisesta huolimatta. Opinnoissa lämmöllä muistelen genetiikan labrakursseja: fluoresoivat banaanikärpäsen toukan kivekset ovat taattu hitti bileissä puheenaiheita keksiessä.”