Erityisopettajan opinnot 60 op
Turun yliopisto järjestää erityisopettajan opintoja jo valmistuneille luokanopettajille, aineenopettajille ja varhaiskasvatuksen opettajille sekä Turun yliopiston kasvatustieteiden tutkinto-ohjelman erityispedagogiikan pääaineopiskelijoille (syksyllä 2021 tai sitä ennen opintonsa aloittaneet), luokanopettajan tutkinto-ohjelman opiskelijoille ja käsityön aineenopettajan tutkinto-ohjelman opiskelijoille.
Erityisopettajan opinnot ovat yliopistojen tutkinnoista annetun asetuksen mukaiset erityisopetuksen tehtäviin ammatillisia valmiuksia antavat opinnot. Opintojen tuottama kelpoisuus määräytyy opiskelijan suorittamien muiden tutkintojen ja opintojen mukaan.
Opintoihin hakeminen ja niiden suorittaminen
Opinnot on tarkoitettu hakijoille, joilla on luokanopettajan kelpoisuus tai aineenopettajan kelpoisuus (ylempi, yliopistossa suoritettu korkeakoulututkinto ja opettajan pedagogiset opinnot).
Lisätietoa opinnoista ja vuoden 2023 haun valintaperusteet on luettavissa Opintopolusta. Hakuaika lukuvuoden 2023-2024 opintoihin on päättynyt 31.1.2023 (klo 15.00). Lukuvuonna 2024-2025 järjestettävien opintojen valintaperusteet julkaistaan Opintopolussa loppuvuonna 2023.
Opinnot on tarkoitettu hakijoille, joilla on varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus (vähintään kasvatustieteen kandidaatin tutkinto, johon sisältyy varhaiskasvatuksen tehtäviin ammatillisia valmiuksia antavat opinnot tai jota on täydennetty em. opinnoilla TAI lastentarhanopettajan tutkinto). Myös keväällä 2023 kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon varhaiskasvatuksen opettajan koulutuksessa (Rauma) suorittava voi hakea opintoihin. Tutkinto tulee olla suoritettu 9.6.2023 mennessä.
Lisätietoa opinnoista ja vuoden 2023 haun valintaperusteet on luettavissa Opintopolusta. Hakuaika lukuvuoden 2023-2024 opintoihin on päättynyt 31.1.2023 (klo 15.00). Lukuvuonna 2024-2025 järjestettävien opintojen valintaperusteet julkaistaan Opintopolussa loppuvuonna 2023.
VALINTAPERUSTEET 2023
Kasvatustieteiden tiedekunta toteuttaa opettajan pedagogisia opintoja 60 op (suoritetaan 45 op) ja erityisopettajan opintoja 60 op, jotka kasvatustieteiden tutkinto-ohjelmassa maisterin tutkinnon suorittaville erityispedagogiikan pääaineopiskelijoille tuottavat (erityis)opettajan kelpoisuuden. Opinnot on mahdollista suorittaa myös maisterin tutkinnon jälkeen (erillinen haku, ks. otsikot ylempänä).
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelman erityispedagogiikan pääaineopiskelija (syksyllä 2021 ja sitä ennen opintonsa aloittaneet) voi hakea samassa haussa molempiin opintoihin. Mikäli opiskelija on aiemmin suorittanut opettajan pedagogiset opinnot, on saanut niihin opinto-oikeuden tai suorittaa niitä parhaillaan, voi hän hakea vain erityisopettajan opintoihin. Halutessaan opiskelija voi hakea vain opettajan pedagogisiin opintoihin, jotka antavat ns. yleisen pedagogisen kelpoisuuden (huom. ei laaja-alainen erityisopettajan kelpoisuus).
Opettajan pedagogisiin opintoihin valitaan yhteensä enintään 10 opiskelijaa ja erityisopettajan opintoihin yhteensä enintään 10 opiskelijaa.
Vastaava haku järjestetään myös vuonna 2024 opintonsa kasvatustieteiden tutkinto-ohjelman erityispedagogiikan pääaineessa syksyllä 2021 ja sitä ennen aloittaneille. Valintaperusteet päätetään vuosittain.
HUOM. Syksyllä 2022 ja sen jälkeen kasvatustieteiden tutkinto-ohjelmassa aloittaneet erityispedagogiikan pääaineopiskelijat voivat hakea aikuispedagogiikkaan suuntautuneisiin opettajan pedagogisiin opintoihin (ks. lisätietoja täältä).
Hakukelpoisuus
Opintoihin voivat hakea kasvatustieteiden tutkinto-ohjelmassa erityispedagogiikan pääaineessa opintonsa syksyllä 2021 tai sitä ennen aloittaneet. Opiskelijalla tulee olla suoritettuna vähintään 10 opintopistettä pääaineen opintoja (erityispedagogiikan perus-, aine- ja syventävät opinnot) hakuajan päättymiseen mennessä. Hakukelpoisuus tarkistetaan hakemukseen liitetyistä dokumenteista.
Hakeminen
Opettajan pedagogisiin opintoihin ja/tai erityisopettajan opintoihin haetaan sähköisellä hakulomakkeella.
Hakuaika päättyy 20.3.2023 klo 15.00.
Hakulomakkeeseen liitetään ennakkotehtävä. Ennakkotehtävä sisältää noin yhden A4:n pituisen kirjoitelman aiheesta ”Miksi haluan (erityis)opettajaksi?” JA CV:n (ansioluettelo). Jos hakija ei palauta ennakkotehtävän molempia osia hakuajan päättymiseen mennessä, hän ei voi osallistua soveltuvuuden arviointiin.
- Kirjoitelma ja CV palautetaan yhtenä tiedostona siten, että tiedostossa on ensimmäisenä CV. Tiedoston jokaisella sivulla tulee olla hakijan nimi. Tiedosto nimetään "Sukunimi Etunimi ennakkotehtävä".
Hakulomakkeeseen liitetään lisäksi Turun yliopiston ajantasainen opintosuoritusote. Mikäli hakukelpoisuuteen edellytettyjä opintoja on tehty muualla kuin Turun yliopistossa eivätkä opinnot vielä näy TY:n opintosuoritusotteella, liitetään myös muu ao. oppilaitoksen (esim. avoimen yliopiston) myöntämä opintosuoritusote.
Valintamenettely
Valintamenettelyllä arvioidaan hakijan soveltuvuutta ja motivaatiota sekä näkemystä (erityis)opettajan tehtävistä.
Hakija osallistuu soveltuvuuden arviointiin 12.4.2023 tai 13.4.2023, soveltuvuushaastattelu on hakijalle yksipäiväinen. Soveltuvuushaastattelu järjestetään kasvatustieteiden tiedekuntarakennus Educariumilla. Kelpoisille hakijoille lähetetään kutsu soveltuvuuden arviointiin viimeistään 31.3.2023 (hakulomakkeella ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen). Aikataulutoiveita ei voida ottaa vastaan.
Soveltuvuuden arviointi on kaksiosainen, ja sillä arvioidaan hakijan soveltuvuutta alalle (0-10,0 p) sekä yhteistyövalmiuksia (0-10,0 p). Hakijat osallistuvat arviointitilanteeseen pareittain. Soveltuvuuden kokonaisarvioinnin tukena toimii hakijan laatima ennakkotehtävä.
Hakijat valitaan opintoihin soveltuvuuden arvioinnin pistemäärän (0−20,0 p) perusteella. Voidakseen tulla valituksi opintoihin on soveltuvuuden arvioinnin molemmat osat suoritettava hyväksytysti väh. 3/10 p.
Mikäli kahdella tai useammalla hakijalla on sama pistemäärä eikä kaikkia voida kiintiön täyttymisen takia valita, käytetään järjestyksessä seuraavia jatkokriteereitä:
1. Hakemuksen jättämiseen mennessä suoritettujen opintojen kokonaisopintopistemäärä. Opintopistemäärä tarkistetaan hakemukseen liitetystä Turun yliopiston (ja mahdollisesta muusta) opintosuoritusotteesta. Valinnassa otetaan huomioon hakuajan päättymiseen mennessä suoritetut opinnot. Ainoastaan maisterin tutkintoa suorittavilla aiemmasta tutkinnosta huomioidaan 180 op riippumatta tutkinnon suorituspaikasta tai laajuudesta.
2. Erityispedagogiikasta suoritettujen opintojen opintopistemäärä. Opintopistemäärä tarkistetaan hakemukseen liitetystä Turun yliopiston (ja mahdollisesta muusta) opintosuoritusotteesta.
Mikäli em. valintamenettely ei tuota eroa ko. hakijoiden välille, kaikki ko. hakijat valitaan.
Tulosten julkistaminen ja opiskeluoikeuden käyttö
Valinnan tulokset julkaistaan viimeistään 26.4.2023. Tieto valinnan tuloksesta lähetetään hakijoille hakulomakkeella ilmoitettuun osoitteeseen. Valintaan tyytymättömän on mahdollisuus jättää kirjallinen oikaisupyyntö tiedekunnalle 14 päivän kuluessa tulosten julkistamisesta.
Hakijan on ilmoitettava 10.5.2023 klo 15.00 mennessä opiskelupaikan vastaanottamisesta tai peruuttamisesta lomakkeella. Linkki lomakkeeseen lähetetään hyväksymissähköpostin mukana. Mikäli vahvistusta ei saada 10.5.2023 klo 15.00 mennessä, katsotaan hyväksytyn luopuneen opiskelupaikastaan.
Mikäli peruutuksia tulee, lähetetään varasijalta opintoihin valitulle tieto hyväksymisestä sähköpostitse hakulomakkeessa ilmoitettuun osoitteeseen. Varasijoilta hyväksyminen päättyy kuitenkin viimeistään 28.8.2023.
Jos hyväksytyksi tullut opiskelija valmistuu maisteriksi hakuajan päättymisen jälkeen, tulee siitä ilmoittaa osoitteeseen opoedu@utu.fi, jotta opiskelija kirjataan erillisten opettajan pedagogisten ja/tai erillisten erityisopettajan opintojen opiskelijaksi kasvatustieteiden tiedekuntaan. Opinto-oikeus myönnetään enintään yhdeksi lukuvuodeksi erillisten opettajan pedagogisten opintojen suorittamiseen ja enintään yhdeksi lukuvuodeksi erillisten erityisopettajan opintojen suorittamiseen (yhteensä enintään kaksi lukuvuotta). Opiskelija saa erillisopinnoista erillistodistuksen.
Terveydelliset vaatimukset
Alaikäisten turvallisuuden sekä potilas- ja asiakasturvallisuuden edistämiseksi opiskelijaksi ottamiseen on rajoituksia. Opettajankoulutuksissa edellytetään, että opiskelijaksi otettava on terveydentilaltaan ja toimintakyvyltään kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun.
Terveydentilaan tai toimintakykyyn liittyvä rajoitus ei ole este opiskelijaksi ottamiselle, jos sen vaikutukset voidaan kohtuullisin toimin, esimerkiksi erityisjärjestelyin, poistaa. Tarkoituksena ei ole muutenkaan asettaa tarpeettomia esteitä fyysisistä tai psyykkisistä rajoitteista kärsivien henkilöiden koulutukseen pääsylle. Rajoituksia sovelletaan vain niissä tilanteissa, joissa on selvää, ettei hakija voi terveydentilaansa tai toimintakykyynsä liittyvästä syystä osallistua koulutukseen.
Jos opiskelija on hakuvaiheessa salannut tiedon opiskeluoikeuden peruuttamisesta koskevasta päätöksestä, joka olisi voinut estää hänen valintansa opiskelijaksi, yliopisto voi peruuttaa opiskeluoikeuden. Myös aiempi opiskeluoikeuden peruuttaminen voi olla este opiskelijaksi ottamiselle. Tämän vuoksi opiskelijaksi hakevan tulee ilmoittaa yliopistolle tällaisesta päätöksestä jo hakuvaiheessa.
Toimintaympäristön kuvaus
Opettajan ja ohjaajan työ on vaativa asiantuntija- ja ihmissuhdetyö, jossa tieto ja ymmärrys kytkeytyvät käytännön toimintakykyyn. Opettajia ja ohjaajia työskentelee varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa, lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa, korkeakouluissa sekä aikuiskoulutuksessa. Opettajan kelpoisuuden saaneita ohjaajia työskentelee edellisten lisäksi monilla muilla tehtäväkentillä, missä ohjausosaamista tarvitaan. Opettajat tukevat työssään kasvua, oppimista ja hyvinvointia. Ohjaajien tehtäviin kuuluu psykososiaalinen tuki sekä uranvalinnan ja oppimisen ja opiskelun ohjaus. Työnkuva vaihtelee sen mukaan, minkä ikäisten ihmisten parissa opettajat ja ohjaajat työskentelevät. Työ edellyttää kykyä suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisissa oppimis- ja kasvatusympäristöissä tapahtuvaa opetus- ja kasvatustoimintaa. Opettajat ja ohjaajat tekevät työtään yhä enemmän rakentavassa yhteistyössä toisten opettajien ja ohjaajien kanssa moniammatillisissa ryhmissä/tiimeissä/verkostoissa.
Ammatillisen toimintakyvyn edellytykset
• Riittävä vuorovaikutuskyky toimia ammatin mukaisissa tehtävissä
• Riittävät kognitiiviset ja sosioemotionaaliset taidot toimia ammatin mukaisissa tehtävissä.
• Riittävä psyykkinen terveys, että pystyy toimimaan turvallisesti ammatin mukaisissa tehtävissä. Esteenä opiskelussa etenemiselle voi olla opinnoissa tai harjoitteluissa tapahtuva toistuva epävakaa tai uhkaavaksi havaittu käytös, joka haittaa ammattimaista toimintaa.
• Ala ei sovellu henkilöille, joilla on vakava päihderiippuvuus ja riippuvuuteen ei ole saatu hoidollista vastetta.
Opiskeluaikainen huumausainetestaus ja rikostaustaote
Opiskelija voidaan tietyissä hyvin rajoitetuissa tapauksissa velvoittaa esittämään todistus huumausainetestistä. Tämä tulee lähinnä kyseeseen tilanteissa, joissa testaaminen on välttämätöntä opiskelijan toimintakyvyn selvittämiseksi ja tiettyjen laissa yksityiskohtaisesti määriteltyjen lisäehtojen täyttyessä. Vuonna 2012 tai myöhemmin opiskelijaksi hyväksytyltä opiskelijalta voidaan opiskelukyvyn arviointia varten pyytää myös otetta rikostaustasta. Otetta voidaan pyytää vain niiltä opiskelijoilta, joiden opintoihin liittyvä harjoittelu tai muut tehtävät edellyttävät alaikäisten parissa työskentelyä, ja sitä pyydetään ennen harjoittelun tai tehtävien alkamista. Alaikäisten turvallisuuden edistämiseksi on tarpeen tietää, ettei harjoitteluun menevällä opiskelijalla ole rikosrekisterimerkintää tietyistä vakavista rikoksista (seksuaalirikokset, tahalliset henkirikokset, törkeä pahoinpitely, törkeä ryöstö ja huumausainerikokset).
Opintojen järjestäminen
Opettajan pedagogiset opinnot ja/tai erityisopettajan opinnot on suunniteltu suoritettavaksi kahden tai kolmen lukuvuoden (2023−2026) aikana siten, että opettajan pedagogiset opinnot suoritetaan ensin lukuvuosina 2023–2025 ja erityisopettajan opinnot (muut kuin erityispedagogiikan pääaineopintoihin sisältyvät opintojaksot) sen jälkeen lukuvuosina 2024-2026. Mikäli opiskelijalla on tarve suorittaa opinnot hitaammassa tai nopeammassa tahdissa (esimerkiksi, jos on pidemmällä opinnoissaan tai on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot aikaisemmin), suunnitellaan opintojen eteneminen yksilöllisesti kuitenkin tietyin edellytyksin (mm. harjoittelut tietyssä järjestyksessä). Alla olevan ajoitussuunnitelman opintoja voi tiivistää suorittamalla lukuvuosille 2023-2024 ja 2024-2025 tai vaihtoehtoisesti lukuvuosille 2024-2025 ja 2025-2026 ajoitetut opintojaksot samana lukuvuonna.
Huom. Kaikkia opettajan pedagogisia (tai erityisopettajan opintoja) ei voi kuitenkaan sisällyttää kandidaatin tutkintoon, vaan vähintään yksi opintojakso tulee sisällyttää maisterin tutkintoon. Opiskelijan suositellaan sisällyttävän maisterin tutkinnon syventäviin opintoihin ainakin opettajan pedagogisten opintojen kaksi opetusharjoittelua (yht. 12 op), joilla opiskelija saa kuitattua syventävien opintojen työelämään perehtymisen osion.
sl=syyslukukaudella järjestettävä
kl=kevätlukukaudella järjestettävä
Lukuvuosi 2023-2024
Erityisopettajan opinnot:
- Kielen ja kommunikaation haasteet ja tukeminen 4 op (sl)
- Oppimisen edellytykset ja haasteet 4 op (sl)
- Moninaisuus ja eriarvoisuus yhteiskunnassa 4 op (kl)
- Sosiaalisemotionaalisen kehityksen ja käyttäytymisen tukeminen 4 op (kl)
Yllä mainitut opintojaksot opiskelija suorittaa ensisijaisesti osana pääaineensa erityispedagogiikan perus- ja aineopintoja TAI saa ne korvattua aiemmin suoritetuilla erityispedagogiikan perus- ja aineopinnoilla (korvaavuudet merkitään erityisopettajan opintojen kokonaisuuden opintojaksoihin 0 opintopisteenä).
Opettajan pedagogiset opinnot:
- Johdanto kasvatustieteisiin 4 op (sl)
- Kehitys- ja kasvatuspsykologia 4 op (sl)
- Johdatus kasvatusfilosofiaan 3 op (kl)
- Johdanto oppimiseen, opetukseen ja arviointiin 3 op (sl)
- Kasvatus ja koulutus yhteiskunnallisina ilmiöinä 4 op (kl)
- Oppimisen muuntuvat ympäristöt 7 op (sl tai kl)
- Oppilaan perustaitojen opettamisen lähtökohtia 4 op (sl+kl) (tulee suorittaa samana syksynä Opettajana ja kasvattajana I ohjatun harjoittelun kanssa)
Opettajan pedagogisten opintojen opetusharjoittelut suoritetaan tässä järjestyksessä:
- Opettajana ja kasvattajana I (Ohjattu harjoittelu) 4 op (sl)
- Ohjattu harjoittelu II 8 op (kl)
Lukuvuosi 2024–2025
Erityisopettajan opinnot:
- Laaja-alaiset oppimisen ja kehityksen haasteet sekä tukeminen 4 op (kl)
- Inklusiivinen pedagogiikka ja koulujärjestelmä 4 op (sl + kl)
Yllä mainitut opintojaksot opiskelija suorittaa ensisijaisesti osana pääaineensa erityispedagogiikan perus- ja aineopintoja TAI saa ne korvattua aiemmin suoritetuilla erityispedagogiikan perus- ja aineopinnoilla (korvaavuudet merkitään erityisopettajan opintojen kokonaisuuden opintojaksoihin 0 opintopisteenä).
- Harjoittelu I 3 op (sl)
- Moniammatillisen yhteistyön perusteet sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja opetusaloilla 2 op (sl)
- tulee suorittaa ennen opintojaksoa Erityisopettajan monitahoinen yhteistyö 2 op
- Erityisopettajan monitahoinen yhteistyö 2 op (sl)
- Erityispedagogiikan pääaineopiskelija, joka suorittaa erityisopettajan opinnot, suorittaa ensisijaisesti erityisopettajan opintojen monitahoisen yhteistyön opinnot eli opintojaksot Moniammatillisen yhteistyön perusteet sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja opetusaloilla 2 op ja Erityisopettajan monitahoinen yhteistyö 2 op. Mikäli opiskelija ei ole vielä suorittanut pääaineen syventäviin opintoihin kuuluvaa opintojaksoa Erityispedagogiikan monitahoinen yhteistyö 4 op, suorittaa hän sen tilalle yhden valinnaisen syventävien sisältöopintojen opintojakson.
- Erityiskysymykset (yksi opintojakso seuraavista): 4 op
- Monikulttuurisuus erityiskasvatuksen kontekstissa 4 op
- Vammaisuus, ohjaus ja kuntoutus 4 op
- Saamelainen kasvatus ja saamelaisten koulutus 4 op
- Soveltava liikunta 4 op
- Draamalliset ja taidelähtöiset menetelmät erityisopetuksessa 4 op
- Kolme ensiksi mainittua opintojaksoa opiskelija voi suorittaa myös pääaineensa erityispedagogiikan syventäviin opintoihin ja ne voidaan korvata 0 opintopisteenä erityisopettajan opintoihin.
Lukuvuosi 2025–2026
Opettajan pedagogiset opinnot:
- Opettajuuden tutkimus 4 op (sl+kl)
Erityisopettajan opinnot:
- Erityiskasvatuksen organisaatiot ja työ 4 op (kl)
- Tämän opiskelija suorittaa ensisijaisesti osana erityispedagogiikan syventäviä opintoja ja se voidaan korvata erityisopettajan opintoihin 0 opintopisteenä TAI opiskelija saa sen korvattua (0 opintopisteenä) aiemmin KK-tutkintoon suoritetulla vastaavalla opintojaksolla.
- Lastensuojelu erityispedagogiikan tukena 4 op (kl)
- Tämän opiskelija voi suorittaa myös osana erityispedagogiikan syventäviä opintoja ja se voidaan korvata erityisopettajan opintoihin 0 opintopisteenä.
Nämä alla olevat opintojaksot vähintään tulee suorittaa saman lukuvuoden aikana, sillä toteutukset liittyvät toisiinsa:
- Erityisopettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen 4 op (sl+kl)
- Erityisopetuksen menetelmät 4 op (sl+kl)
- Harjoittelu II 5 op (sl) (opettajan pedagogisten opintojen harjoittelut tulee olla suoritettuna ennen)
- Harjoittelu III 5 op (kl) (opettajan pedagogisten opintojen harjoittelut tulee olla suoritettuna ennen)
Opinnot on tarkoitettu Turun yliopiston Turun ja Rauman kampuksen luokanopettajan tutkinto-ohjelman ja käsityön aineenopettajan tutkinto-ohjelman opiskelijoille. Opinnot suoritetaan opiskelijan omalla opettajankoulutuslaitoksen kampuksella (Turussa tai Raumalla).
Opintojen suorittaminen
Erityisopettajan opintojen suorittaminen vie yhden lukuvuoden, syyskuusta toukokuun alkupuolelle. Opinnot edellyttävät lukuvuoden aikana myös päätoimista opiskelua, joka tapahtuu päiväaikaan. Lisäksi opintoihin sisältyy itsenäistä työskentelyä. Opinnot perustuvat sosiokonstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, joka painottaa oppimisen sosiaalisia, vuorovaikutuksellisia ja yhteistoiminnallisia prosesseja. Tämän vuoksi opinnot sisältävät paljon läsnäoloa edellyttävää kontaktiopetusta (ryhmäopetusta ja luentoja). Lisäksi opintoihin sisältyy kaksi varsinaista harjoittelua, Harjoittelu II syksyllä ja Harjoittelu III keväällä.
Opinnot pitävät sisällään sekä syksyllä että keväällä yhden pidemmän muutaman kuukauden mittaisen opiskelujakson, johon sisältyy sekä lähi- ja etäopetusta että harjoittelu.
Opetussuunnitelmassa 2022-2024 voit tutustua tarkemmin opintojen sisältöihin sekä lukuvuoden 2022-2023 opetusaikatauluihin:
- opetussuunnitelma Turussa suoritettavien opintojen osalta
- opetussuunnitelma Raumalla suoritettavien opintojen osalta
Valintaperusteet 2023
Kasvatustieteiden tiedekunta toteuttaa erityisopettajan opintoja 60 op, jotka luokanopettajan tutkinto-ohjelmassa tai käsityön aineenopettajan tutkinto-ohjelmassa maisterin tutkinnon suorittaville tuottavat erityis(luokan)opettajan kelpoisuuden. Opinnot on mahdollista suorittaa myös erillisinä maisterin tutkinnon suorittamisen jälkeen.
Opintoihin valitaan yhteensä enintään 30 opiskelijaa pistejärjestyksessä lukuvuodeksi 2023–2024:
- OKL:n Turun kampukselta valitaan 15 luokanopettajan tutkinto-ohjelman opiskelijaa ja
- OKL:n Rauman kampukselta yhteensä 15 luokanopettajan tutkinto-ohjelman ja käsityön aineenopettajan tutkinto-ohjelman opiskelijaa, joista enintään kuusi voi olla käsityön aineenopettajan tutkinto-ohjelman opiskelijaa.
Mikäli toisen kampuksen kiintiö jää vajaaksi, voidaan paikat täyttää toisen kampuksen hakijoilla pistejärjestyksessä. Opintoihin vuonna 2023 hyväksyttävien opiskelijoiden määrään vaikuttaa vuonna 2022 hyväksytyistä uusista opiskelijoista lukuvuoteen 2023–2024 lykkäystä saaneiden opiskelijoiden määrä.
Hakukelpoisuus
Opintoihin voivat hakea luokanopettajan tutkinto-ohjelman (Turku ja Rauma) opiskelijat ja käsityön aineenopettajan tutkinto-ohjelman (Rauma) opiskelijat.
- Luokanopettajan tutkinto-ohjelmassa opiskelevilta hakijoilta edellytetään kasvatustieteen perus- ja aineopinnot (60 op) hakuajan päättymiseen mennessä.
- Käsityön aineenopettajan tutkinto-ohjelmassa opiskelevilta hakijoilta edellytetään opettajan pedagogisista opinnoista kandidaatin tutkintoon sisältyvän osan suoritukset (38 op) hakuajan päättymiseen mennessä.
Hakukelpoisuus tarkistetaan Pepistä hakuajan päätyttyä. Mikäli hakukelpoisuuteen edellytettyjä opintoja on tehty muualla kuin Turun yliopistossa eivätkä opinnot vielä näy Turun yliopiston Pepissä, liitetään hakulomakkeelle ao. oppilaitoksen myöntämä opintosuoritusote tai muu todistus, esim. avoimen yliopiston opintosuoritusote.
Hakeminen
Erityisopettajan opintoihin haetaan sähköisellä hakulomakkeella: https://link.webropolsurveys.com/S/B512F20B49B4D3D8. Hakuaika päättyy 17.5.2023 klo 15.00.
Hakulomakkeeseen liitetään ennakkotehtävä. Ennakkotehtävä sisältää noin yhden A4:n pituisen kirjoitelman aiheesta ”Miksi haluan erityisopettajaksi?” ja CV:n (ansioluettelo), jotka ovat pohjana haastattelulle. Jos hakija ei palauta ennakkotehtävän molempia osia hakuajan päättymiseen mennessä, hän ei voi osallistua valintahaastatteluun.
Mikäli hakukelpoisuuteen edellytettyjä opintoja on tehty muualla kuin Turun yliopistossa eivätkä opinnot vielä näy Turun yliopiston opintosuoritusotteella, liitetään myös ao. oppilaitoksen myöntämä opintosuoritusote tai muu todistus, esim. avoimen yliopiston opintosuoritusote.
Valintamenettely
Hakija osallistuu yksilöhaastatteluun 31.5.-1.6.2023, haastattelu on hakijalle yksipäiväinen. Haastattelu järjestetään kasvatustieteiden tiedekuntarakennus Educariumilla. Kelpoisille hakijoille lähetetään kutsu valintahaastatteluun 24.5.2023 utu-sähköpostiosoitteeseen. Haastatteluaikataulutoiveita ei voida ottaa vastaan.
Yksilöhaastattelusta voi saada enintään 10 pistettä. Voidakseen tulla valituksi hakijan on suoritettava haastattelu hyväksytysti (väh. 3/10 pistettä). Haastattelussa arvioidaan hakijan soveltuvuutta ja motivaatiota sekä näkemystä erityisopettajan tehtävistä. Haastattelu perustuu hakijan toimittamaan ennakkotehtävään.
Opiskelijat valitaan opintoihin haastattelusta saatavien pisteiden perusteella. Mikäli kahdella tai useammalla hakijalla on sama pistemäärä eikä molempia voida kiintiön täyttymisen takia valita, ratkaisee järjestyksen:
- hakuajan päättymiseen mennessä suoritettujen erityispedagogiikan ja/tai erityisopettajan opintojen opintopistemäärä (tarkistetaan hakemukseen liitetyistä dokumenteista).
- kokonaisopintopistemäärä (tarkistetaan hakemukseen liitetyistä dokumenteista). Ainoastaan maisterin tutkintoa suorittavilla aiemmasta tutkinnosta huomioidaan 180 op riippumatta tutkinnon suorituspaikasta tai laajuudesta.
Mikäli em. valintamenettely ei tuota eroa ko. hakijoiden välille, kaikki ko. hakijat valitaan.
Opinnot suoritetaan opiskelijan omalla opettajankoulutuslaitoksen kampuksella (Turussa tai Raumalla).
Opettajankoulutuslaitoksen tutkinto-opiskelija voi suorittaa opettajankoulutuslaitoksen tuottamista sivuaineista:
- luokanopettajan tutkinto-ohjelma: enintään kolme opintokokonaisuutta
- ainoastaan maisterin tutkintoa suorittavat: enintään kaksi opintokokonaisuutta
- käsityön aineenopettajan tutkinto-ohjelma: enintään kolme opintokokonaisuutta
Opintonsa em. tutkinto-ohjelmassa syksyllä 2013 ja sen jälkeen aloittaneiden osalta erityisopettajan opinnot 60 op rinnastetaan kahdeksi OKL:n sivuaineen opintokokonaisuudeksi.
Opintoihin voidaan valita em. sivuainekiintiönsä käyttänyt opiskelija siinä tapauksessa, että opinnoissa on tilaa niiden opiskelijoiden jälkeen, joiden sivuainekiintiö ei ole vielä täynnä.
Tulosten julkistaminen ja opiskeluoikeuden käyttö
Valinnan tulokset julkaistaan viimeistään 14.6.2023. Tieto valinnan tuloksesta lähetetään hakijoille utu-sähköpostiosoitteeseen. Mikäli peruutuksia tulee, lähetetään varasijalta opintoihin valitulle tieto hyväksymisestä utu-sähköpostiosoitteeseen. Valintaan tyytymättömän on mahdollisuus jättää kirjallinen oikaisupyyntö tiedekunnalle 14 päivän kuluessa tulosten julkistamisesta.
Hakijan on ilmoitettava 22.6.2023 klo 15.00 mennessä opiskelupaikan vastaanottamisesta, peruuttamisesta tai lykkäyksestä (ks. lykkäysperusteet) lomakkeella. Linkki lomakkeeseen lähetetään hyväksymissähköpostin mukana. Mikäli vahvistusta ei saada 22.6.2023 klo 15.00 mennessä, katsotaan hyväksytyn luopuneen opiskelupaikastaan. Perustellusta syystä (sairaus, varusmies-/siviilipalvelus, raskaus, äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaa, kotihoidon tuki, apurahan/stipendin avulla tapahtuva ulkomailla opiskelu, tutkinto-ohjelmaan sisältyvä harjoittelu) opiskelija voi anoa opiskelupaikkansa lykkäämistä lukuvuoteen 2024−2025. Lykkäystä anotaan em. paikanvastaanottolomakkeella 22.6.2023 klo 15.00 mennessä.
Jos valituksi tullut opiskelija valmistuu maisteriksi hakuajan päättymisen jälkeen, tulee siitä ilmoittaa osoitteeseen opoedu@utu.fi, jotta opiskelija kirjataan erillisten erityisopettajan opintojen opiskelijaksi kasvatustieteiden tiedekuntaan. Tällöin opiskelija saa opinnoista erillistodistuksen.
Terveydelliset vaatimukset
Alaikäisten turvallisuuden sekä potilas- ja asiakasturvallisuuden edistämiseksi opiskelijaksi ottamiseen on rajoituksia. Opettajankoulutuksissa edellytetään, että opiskelijaksi otettava on terveydentilaltaan ja toimintakyvyltään kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun.
Terveydentilaan tai toimintakykyyn liittyvä rajoitus ei ole este opiskelijaksi ottamiselle, jos sen vaikutukset voidaan kohtuullisin toimin, esimerkiksi erityisjärjestelyin, poistaa. Tarkoituksena ei ole muutenkaan asettaa tarpeettomia esteitä fyysisistä tai psyykkisistä rajoitteista kärsivien henkilöiden koulutukseen pääsylle. Rajoituksia sovelletaan vain niissä tilanteissa, joissa on selvää, ettei hakija voi terveydentilaansa tai toimintakykyynsä liittyvästä syystä osallistua koulutukseen.
Jos opiskelija on hakuvaiheessa salannut tiedon opiskeluoikeuden peruuttamisesta koskevasta päätöksestä, joka olisi voinut estää hänen valintansa opiskelijaksi, yliopisto voi peruuttaa opiskeluoikeuden. Myös aiempi opiskeluoikeuden peruuttaminen voi olla este opiskelijaksi ottamiselle. Tämän vuoksi opiskelijaksi hakevan tulee ilmoittaa yliopistolle tällaisesta päätöksestä jo hakuvaiheessa.
Toimintaympäristön kuvaus
Opettajan ja ohjaajan työ on vaativa asiantuntija- ja ihmissuhdetyö, jossa tieto ja ymmärrys kytkeytyvät käytännön toimintakykyyn. Opettajia ja ohjaajia työskentelee varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa, lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa, korkeakouluissa sekä aikuiskoulutuksessa. Opettajan kelpoisuuden saaneita ohjaajia työskentelee edellisten lisäksi monilla muilla tehtäväkentillä, missä ohjausosaamista tarvitaan. Opettajat tukevat työssään kasvua, oppimista ja hyvinvointia. Ohjaajien tehtäviin kuuluu psykososiaalinen tuki sekä uranvalinnan ja oppimisen ja opiskelun ohjaus. Työnkuva vaihtelee sen mukaan, minkä ikäisten ihmisten parissa opettajat ja ohjaajat työskentelevät. Työ edellyttää kykyä suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisissa oppimis- ja kasvatusympäristöissä tapahtuvaa opetus- ja kasvatustoimintaa. Opettajat ja ohjaajat tekevät työtään yhä enemmän rakentavassa yhteistyössä toisten opettajien ja ohjaajien kanssa moniammatillisissa ryhmissä/tiimeissä/verkostoissa.
Ammatillisen toimintakyvyn edellytykset
- Riittävä vuorovaikutuskyky toimia ammatin mukaisissa tehtävissä
- Riittävät kognitiiviset ja sosioemotionaaliset taidot toimia ammatin mukaisissa tehtävissä.
- Riittävä psyykkinen terveys, että pystyy toimimaan turvallisesti ammatin mukaisissa tehtävissä. Esteenä opiskelussa etenemiselle voi olla opinnoissa tai harjoitteluissa tapahtuva toistuva epävakaa tai uhkaavaksi havaittu käytös, joka haittaa ammattimaista toimintaa.
- Ala ei sovellu henkilöille, joilla on vakava päihderiippuvuus ja riippuvuuteen ei ole saatu hoidollista vastetta.
Opiskeluaikainen huumausainetestaus ja rikostaustaote
Opiskelija voidaan tietyissä hyvin rajoitetuissa tapauksissa velvoittaa esittämään todistus huumausainetestistä. Tämä tulee lähinnä kyseeseen tilanteissa, joissa testaaminen on välttämätöntä opiskelijan toimintakyvyn selvittämiseksi ja tiettyjen laissa yksityiskohtaisesti määriteltyjen lisäehtojen täyttyessä. Vuonna 2012 tai myöhemmin opiskelijaksi hyväksytyltä opiskelijalta voidaan opiskelukyvyn arviointia varten pyytää myös otetta rikostaustasta. Otetta voidaan pyytää vain niiltä opiskelijoilta, joiden opintoihin liittyvä harjoittelu tai muut tehtävät edellyttävät alaikäisten parissa työskentelyä, ja sitä pyydetään ennen harjoittelun tai tehtävien alkamista. Alaikäisten turvallisuuden edistämiseksi on tarpeen tietää, ettei harjoitteluun menevällä opiskelijalla ole rikosrekisterimerkintää tietyistä vakavista rikoksista (seksuaalirikokset, tahalliset henkirikokset, törkeä pahoinpitely, törkeä ryöstö ja huumausainerikokset).
Lisätietoja
Opinnot Turussa: opoedu@utu.fi
Opinnot Raumalla: opoedu-rauma@utu.fi