Lähettiläskausi tuo TSE-opiskelijat lähelle hakijoita

26.06.2023

Lukuvuoden ajan yhteensä 16 opiskelijaa kaikista Turun yliopiston tiedekunnista esittelee vuorollaan opintoja ja opiskelijaelämää. Lähettiläät toimivat yliopiston aitoina kasvoina hakijoille suunnatussa viestinnässä.

Niin kutsutut UTUlähettiläät kertovat sosiaalisen median kanavissa monipuolisesti opintoihin ja opiskelijaelämään liittyvistä asioista sekä tuottavat sisältöjä hakijoille suunnattuun blogiin sekä podcast-sarjaan. Lisäksi lähettiläät esittäytyvät lukioissa ja erilaisissa tapahtumissa.

Turun kauppakorkeakoulun lukuvuoden 2022-2023 lähettiläät Laura Leimola ja Matias Fahllund ovat kauden aikana kertoneet monipuolisesti ja innostavasti kauppatieteiden opiskelusta – sekä tietenkin Turun kauppakorkeakoulun ainutlaatuisesta tunnelmasta ja yhteisöstä. Leimola ja Fahllund opiskelevat molemmat pääaineenaan markkinointia.

Laura Leimola.
Leimola aloittaa syksyllä kolmannen vuotensa kauppatieteiden opiskelijana.

- Kauppatieteiden opiskelu on kiinnostanut minua yläasteelta lähtien. Koin kauppatieteiden vastaavan eniten mielenkiinnonkohteisiini, eli haluun puhua vieraita kieliä, vaikuttaa tulevaisuuden yrityselämään sekä mahdollisuuteen käyttää myös luovuuttani. Turun yliopistossa voin myös koostaa opinnoistani juuri sen näköiset kuin haluan ja valita muiden alojen opintoja pääaineeni oheen, Leimola kertoo.

Matias Fahllund.
Fahllund toteaa myös aikanaan opiskelupaikkaa pohtiessaan kiinnostuneensa kauppatieteellisen alan ja opiskelun monimuotoisuudesta.

- Kauppakorkeakoulu tarjoaa laajan kurssivalikoiman, josta voi valita itselleen parhaiten sopivia kursseja. Lisäksi opiskelijayhteisöjen järjestämät tapahtuvat tuovat mukavaa piristystä arkeen. Opiskelijajärjestöt tarjoavat aivan käsittämättömän määrän harrastusmahdollisuuksia ja toimintaa jäsenilleen. Niiden kautta muodostuu tärkeitä ystävyyssuhteita. Olen todella tyytyväinen Turun kauppakorkeakouluun ja nautin opiskelusta täällä, Fahllund lisää.

- Opiskelijalähettiläänä toimiminen on tuonut uutta näkökulmaa myös omiin opintoihini, kun opiskelijoiden kysymyksiin vastatessa on etsinyt yksityiskohtaisempaa tietoa esimerkiksi sivuainetarjonnasta. Päädyin sen myötä jopa löytämään itselleni uuden sivuainekokonaisuuden vastuullisen liiketoiminnan johtamisesta, täydentää Leimola.

Molemmat lähettiläät kertovat olleensa otettuja, että saivat toimia TSE:n opiskelijakasvoina lukuvuoden ajan. Lähettiläskausi lisäsi entisestään innostusta omiin opintoihin ja antoi samalla arvokasta työkokemusta sisällöntuotannosta, viestinnästä ja esiintymisestä.

- TSE:tä on ilo edustaa! Yhteishenki, opiskelutilat ja opetuksen laatu ovat vertaansa vailla. Turun kauppakorkeakoulun hyvä maine kirii sen edellä ja lähettiläänä sain ilokseni paljon kysymyksiä liittyen hakuprosessiin ja käytännön asioihin. TSE on todella monen lukiolaisen haaveena ympäri Suomea, varsinkin pk-seudulla, Fahllund sanoo.

- Turun kauppakorkeakoulun edustaminen on ollut kunnia ja on ollut hienoa nähdä, kuinka kiinnostuneita tulevat opiskelijat olivat kuulemaan koulumme tarjonnasta. Vaikka olemmekin eri rakennuksessa muista tiedekunnista, on poikkitieteellisyys läsnä jokaisena päivänä ja kampuksen yhtenäisyys selkeästi kiinnostaa hakijoita, iloitsee Leimola.

- Kilpailu on toki kovaa ja muistan sen valtavan pettymyksen, jonka jouduin aikoinaan itsekin kohtaamaan, kun opiskelupaikka ei ensiyrittämällä irronnut. Näitä pettymyksiä tulee tänäkin vuonna olemaan moninkertainen määrä juhlijoihin verrattuna ja nostan hattua jokaiselle, joka silti jaksaa yrittää vielä uudelleen. Niin minäkin aikanaan tein ja tässä sitä ollaan TSE -paita päällä, rohkaisee Fahllund.

- Meistä Turun kyltereistä liikkuu monenlaisia tarinoita, mutta lähtökohtaisesti me olemme todella avoimia, lämpimiä ja sosiaalisia opiskelijoita, jotka rakastavat hauskanpitoa ja opiskelua, Fahllund lisää.

Teksti: Suvi Lehto
Kuvat: Suvi Harvisalo