Organizational Research Group: Critical Alternatives

Organisational Research Group: Critical Alternatives tutkii vaihtoehtoisia tapoja organisoida ja johtaa ihmisiä ja organisaatioita.

Ryhmä linkittyy johtamisen ja organisoinnin oppiaineeseen, mutta suuri osa tutkimuksesta on monitieteistä ja yhdistää mm. viestinnän, historian, filosofian, sosiologian ja kasvatustieteen teorioita johtamisen ja organisoinnin ilmiöiden tutkimiseen.

Tutkimusteemat

Tutkimusryhmässä pääpaino on critical management studies -näkökulman soveltamisessa erilaisten ajankohtaisten organisoitumiseen ja johtamiseen liittyvien ilmiöiden tutkimiseen. Näitä ilmiöitä ovat esimerkiksi: sosiaaliset innovaatiot, luovuus ja innovaatiot, terveydenhuoltojärjestelmäuudistukset sekä keholliset kokemukset työelämässä.

Erityisesti johtamisideologioiden ja ideoiden leviäminen, omaksuminen, glokalisaatio sekä eri toimijoiden rooli näissä prosesseissa sekä ideoiden institutionalisoitumisessa on ollut ryhmän pitkäaikaisena tutkimuksen kohteena.

Lisäksi tutkimusryhmän keskeinen tutkimusteema on responsible HRM, jossa tarkastellaan esimerkiksi HR:n roolia corporate social responsibility (CSR) -diskursseissa, työhyvinvointiin liittyviä teemoja, kasvatustieteiden teorioiden soveltamista vastuullisen HRM:n tutkimiseen sekä HRM–performance -suhdetta.

Jos olet kiinnostunut väitöskirjan teosta näihin teemoihin liittyen, voit olla yhteydessä professori Hannele Seeckiin.  Ryhmä järjestää tapaamisia sekä tarjoaa tukea mm. työn alla olevien tutkimusideoiden tai artikkelien edistämiseen.

Hankkeet

Tutkimusryhmä on hakemassa hankerahoitusta muun muassa vastuulliseen HRM:ään liittyen.

Toiminta

Tutkimusryhmä on perustettu vuonna 2006 Professori Hannele Seeckin toimesta. Ryhmään kuuluu jäseniä Turun yliopiston lisäksi myös Helsingin yliopistolta ja Hankenilta. Ryhmän perustajajäsen Anita Välikangas koordinoi ryhmän töimintaa ajalla 1.1.2019-31.12.2021.

Ryhmän jäsenet ovat julkaisseet useita oppikirjoja, tieteellisiä monografioita sekä artikkeleita mm. seuraavissa tieteellissä lehdissä: Organization, Journal of Business Ethics, Management Learning, Human Relations, Media, Culture & Society, Business History, International Journal of Human Resource Management, Culture and Organization, Hallinnon tutkimus ja Työelämän tutkimus.

Ryhmän jäsenet ovat saaneet tutkimusrahoitusta mm. Suomen Akatemialta, Emil Aaltonen -säätiöltä, Liikesivistysrahastolta, Helsingin Sanomain säätiöltä ja Suomen Kulttuurirahastolta.

Ryhmän vetäjänä toimii Professori Hannele Seeck ja ryhmä tarjoaa tukea mm. työn alla olevien tutkimusideoiden tai artikkelien edistämiseen ja etsii aktiivisesti yhteistyö- ja verkostoitumismahdollisuuksia.