Vuoden alumni Minna Arve: ”Alma mater jättää pysyvän jäljen”

11.04.2022

Turun pormestari Minna Arve on Turun yliopiston vuoden alumni 2022. Tunnustus myönnettiin Arveelle Turun yliopiston vuosijuhlapäivänä 28.2.2022.

Pormestari Minna Arve valmistui Turun kauppakorkeakoulusta kauppatieteiden maisteriksi vuonna 2004.

– Olen kiitollinen saamistani taidoista ja ihmisistä, jotka jäivät elämääni pysyvästi opiskellessani Turun kauppakorkeakoulussa 2000-luvun alussa. Opiskeluaikoina luodut ihmissuhteet ovat monesti niitä, jotka kantavat koko elämän ajan.

Arve toteaa, että myös alumnitoimintaan ja mentorointiin osallistuminen ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten pysyvän jäljen alma mater jättää.

– Me alumnit haluamme jakaa kokemuksia muiden alumnien kanssa ja ammentaa niistä nykyopiskelijoille.

Vuoden alumnin tunnustus myönnetään vuosittain Turun yliopiston kasvatille, joka on toiminnallaan edistänyt Turun yliopiston ja suomalaisen yhteiskunnan menestymistä. Arve on pitkään ollut Turun yliopistolle tärkeä yhteistyökumppani, joka eri organisaatioissa vaikuttaessaan on tukenut yliopiston tavoitteiden saavuttamista sekä kilpailukykyä. Tunnustuksella yliopisto halua kiittää Arvetta myös hänen työstään kestävien arvojen huomioimisessa Turun kaupunkia kehitettäessä.

– On suuri kunnia liittyä Turun yliopiston vuoden alumnien joukkoon. Kiitän lämpimästi saamastani huomionosoituksesta. Sydämeni sykkii Turun kaupungin puolesta, ja minulla on etuoikeus tehdä työtä kaupungin näköalapaikalla, tehtävässä, johon olen pätevöitynyt ja kouliintunut vuosien kuluessa, Arve sanoo.

Pormestari Arve toteaa, että Turussa kaupunki, korkeakoulut ja opiskelijat muodostavat poikkeuksellisen tiiviin ja voimakkaan kulttuurisen ja historiallisen yhteisön.

– Korkeakoulut tuovat Turkuun dynaamisuutta, joka pitää Turun vireessä. Kaupunki ei ole koskaan valmis, vaan sen on kehityttävä ja uudistuttava jatkuvasti. Uusien ajatusten ja ideoiden synnyttäminen ja vanhojen ajatusmallien haastaminen ovat tiedeyhteisöjen ydintehtäviä. Tästä yliopistokaupungit pääsevät nauttimaan ensimmäisinä. Se on Turulle suuri etuoikeus.

Teksti: Taru Suhonen
Kuva: Suvi Harvisalo

Artikkeli on julkaistu Aurora-lehdessä 1/2022.

Luotu 11.04.2022 | Muokattu 11.04.2022