EDutu!-webinaari pureutuu opettajan ammatillisen kehittymisen pitkään polkuun

31.03.2022

Millainen on ja millainen pitäisi olla opettajan ammatillisen kehittymisen polku. Kysymykseen pureudutaan Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan EDutu!-webinaarissa torstaina 21.4. kello 17 alkaen.

– Opettajan ammatillisen kehittymisen polun keskeisimpänä vaiheena pidetään opettajankoulutusta. Opettajan ammatillisen kehittymisen polun tulisi kuitenkin olla pitkä katkeamaton polku, joka alkaa opettajankoulutukseen valintavaiheesta ja jatkuu opettajan viimeiseen työpäivään asti, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan tiedekuntapäällikkö Anu Warinowski sanoo.

Warinowski valmistelee webinaarin avauspuheenvuoron yhdessä tiedekunnan opettajankoulutuslaitoksen kasvatustieteen professorin Mirjamaija Mikkilä-Erdmannin kanssa. Heidän johdollaan webinaarissa etsitään vastauksia kysymyksiin: Toteutuuko ajatus opettajan osaamisen kehittymisestä jatkumona? Onko kehittymisen polussa erityisen tärkeitä osuuksia? Miten voimme vahvistaa opettajan ammatillisen kehittymisen polkua? Mikä on yliopistojen rooli opettajan ammatillisen kehittymisen vahvistamisessa.

Keskustelua johdattaa Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnasta valmistunut alumni, Opettajien Ammattijärjestön koulutuspolitiikan asiantuntija Risto-Matti Alanko ja keskustelemassa on Turun yliopiston alumni, opettaja ja kirjailija Tommi Kinnunen sekä varhaiskasvatuksen professori ja tiedekunnan koulutusvaradekaani Inkeri Ruokonen

Tilaisuuden juontaja Risto-Matti Alangon mukaan nyt on juuri oikea aika keskustella opettajankoulutuksesta. Vuonna 2016 perustettu opettajankoulutusfoorumin työskentelykausi on päättymässä ja nyt odotetaan, saako foorumi jatkoa. Foorumin kautta jaettiin 60 miljoonaa euroa opettajankoulutuksen kehittämiseen lukuisin erilaisin hankkein. Tälle kaivataan jatkoa.

– Yksi iso kysymys on täydennyskoulutus, miten sitä tuotetaan, kuka sen maksaa ja miten opettajat pääsevät siihen irrottautumaan. Opettajien koulutuksen tulisi olla eheä jatkumo, joka alkaa peruskoulutuksesta jatkuu mentorointina ja jatkuu koko opettajauran säännöllisenä täydennyskoulutuksena. Nyt oikeutta mentorointiin tai täydennyskoulutukseen ei riittävästi ole, Alanko sanoo.

Opettajien näkökulmaa keskusteluun tuo Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan alumni, kirjailija ja lukion äidinkielen opettaja Tommi Kinnunen.

– Tällä hetkellä opettajille on tarjolla vain pedagogista lisäkoulutusta, ei oman oppiaineen päivittämistä. Kursseja ei löydy edes omalla ajalla opiskeltaviksi, ja siksi monen opettajan ammatillinen osaaminen rapautuu. Tämä on näkökulma, jonka haluan tuoda mukaan keskusteluun, Kinnunen sanoo.

Avauspuheenvuoron esittäjistä Warinowskilla on pitkä ja laaja-alainen kokemus opettamisesta ja opettajankoulutuksesta sekä niiden kehittämisestä. Hän johti Opettajankoulutuksen valinnat – ennakoivaa tulevaisuustyötä eli OVET-hanketta ja toimii tällä hetkellä Opettajankoulutuksen tietovarannon (FinTED) operatiivisena johtajana. Warinowski on ollut aktiivisesti mukana Opettajankoulutusfoorumin  toiminnassa vuodesta 2017.

Mikkilä-Erdmann puolestaan johtaa Suomen Akatemian rahoittamaa Opettajankoulutus ja osaamisen kehittymisen jatkumo opiskelijavalinnasta työelämään -tutkimushanketta, toimii varajohtajana Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamassa Suomalainen tiedepääoma ja sen kasvattaminen (FINSCI) -hankkeessa sekä kehittää tutkimusperusteista opettajien ja rehtoreiden  täydennyskoulutusta yhteistyössä Salon sivistystoimen kanssa. Mikkilä-Erdmann toimii Oppimisen ja opetuksen tutkimuskeskuksen eli CERLIn johtajana.

>> Liity mukaan linjoille www.utu.fi/edutu

Lisätietoja: tiedekuntapäällikkö Anu Warinowski, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta, 050 338 0538, anuwar@utu.fi

Luotu 31.03.2022 | Muokattu 22.04.2022