Opettajaopiskelijoiden käsissä syntyi pitsiä kukkiva kasviköynnöskehikko

13.06.2023

Köynnöskasvikehikossa on jotain hyvin raumalaista. Opettajankoulutuslaitoksen opiskelijat ovat opettajansa Tarmo Thorströmin opastuksella nyplänneet kehikkoon ohuesta köydestä pitsin, jonka koloihin kasvit pääsevät pujottautumaan. Rauman Seminaarin puutarhan ja Nummenpakakassa on nyt nähtävillä jotain ainutlaatuista.

Opiskelija ja opettaja kasviköynnöskehikon luona.Yliopisto-opettajana toimiva Tarmo Thorström on tunnettu suomalainen pitsitaitelija. Yllättävänkin harvoin hän pääsee yhdistämään kahta ammattiaan, sillä käsityökasvatuksen varsinaiseen opetussuunnitelmaan pitsinnypläys ei kuulu. Valinnaisilla kursseilla taitoa voi opettaa, ja tänä vuonna opiskelijat olivat valmiit ottamaan vähän isomman haasteen vastaan.

– Teimme kaksi kasviköynnöskehikkoa. Noin kolmimetrinen seinämä tehtiin Seminaarin puutarhaan, kaarimainen kehikko Rauman hautausmaan lounaiskulmalle, Nummenapakkaan, Thorström kertoo.

Opiskelija Sannamari Aartin kanssa hän esittelee kehikkojen erilaisia nypläysmalleja. Osa kehikosta on jätetty tyhjäksi, ja kesän edetessä voikin seurata, miten kasvit toimivat eri osissa kehikkoa.

Aartti esittelee nypläyksen eri osia. Ensin piti tehdä nypylät, joihin saattoi kietoa naapurissa, Nakkilassa toimivan Ulvilan Köysitehtaalta saadun narun. Kaiken yllä leijuu vieno tervan tuoksu muistona siitä, että ”pitsilanka” piti tervata ennen käyttöä.

Seminaarin Puutarhassa pitsiä myöten pääsevät kiipeilemään tuoksuköynnöskuusama sekä useat erilaiset kärhöt.

– Kasvit ovat jo olemassa. Aiemmin ne ovat kulkeneet uima-altaan lähellä maata pitkin, mutta nyt ne pääsevät kiipeilemään, puutarhuri Marketta Kortelahti iloitsee.

Kaupungille tuleva kehikko on Rauman hautausmaan lähistöllä olevassa Nummenpakassa.

>> Katso Tarmo Thorströmin video Nummepakan kehikosta

Seminaarinpuutarhan kasviköynnöskehikko.