30 000 euron suuruinen Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinto suomalaiselle Woodio Oy:lle

08.06.2021

Turun yliopiston myöntämällä Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinnolla palkitaan tutkimukseen perustuva, rajat ylittävä ja visionäärinen innovaatio, joka auttaa rakentamaan kestävämpää globaalia tulevaisuutta. Vuoden 2021 palkinto myönnetään suomalaiselle Woodio Oy:lle, joka on kehittänyt uudenlaisen, ekologisen vedenkestävän puukomposiittimateriaalin.

Woodio valmistaa kehittämästään ilmasto- ja ympäristökestävästä materiaalista kylpyhuonekalusteita. Materiaalista jalostetut tuotteet tarjoavat käytännönläheisiä ratkaisuja ilmastonmuutoksen synnyttämään globaaliin haasteeseen.

- Voittoisalla innovaatiolla on vahva tieteellinen perusta Helsingin yliopiston tutkimustyössä. Woodion käyttämän materiaalin hiilijalanjälki on erittäin pieni, ja tuotteilla on vahva maailmanlaajuinen sovellettavuus ja skaalautuvuus. Tuotteissa yhdistyvät teollinen muotoilu ja innovatiivinen lähestymistapa puumateriaalin käyttöön. Voittaja jatkaa professori Pentti Malaskan poikkitieteellistä tulevaisuusfilosofiaa yhdistämällä visionäärisen ajattelun, innovatiivisen teknologian ja rajat ylittävän yhteistyön kestävän planetaarisen tulevaisuuden rakentamiseksi radikaalien ratkaisujen avulla, toteaa palkintoraadin puheenjohtaja, Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen johtaja Juha Kaskinen.

Palkintoraati jakoi pääpalkinnon ohella kunniamaininnan Turun yliopiston tutkimusryhmälle, jonka Learning Led -hanke kehittää vaihtoehtoisia tapoja tuottaa kestävästi ruokaa sisätilaviljelytekniikan ja -menetelmien avulla. Perusteluissa todetaan hankkeen edistävän kestävän kehityksen mukaisia tavoitteita sekä pohjautuvan monitieteiseen tutkimusyhteistyöhön. Viljelyinnovaatiolla on myös suurta kaupallista potentiaalia ja sen merkitys ilmastohaasteiden ratkaisemisessa on tulevaisuudessa erittäin merkittävä.

Juha Kaskinen and Pedro Laitinen

Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinto luovutettiin Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen järjestämässä kansainvälisessä Learning Futures – Futures of Learning -virtuaalikonferenssissa Turussa 8.6.2021. Kuvassa Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen johtaja Juha Kaskinen sekä Woodion toimitusjohtaja Petro Lahtinen.

Palkintoraatiin kuuluivat Mika Hannula (vararehtori, Turun yliopisto), Riikka Heikinheimo (johtaja, Elinkeinoelämän keskusliitto EK), Ulla Hytti (professori, Turun kauppakorkeakoulu), Sofi Kurki (erikoistutkija, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy​), Niko Kyynäräinen (toimitusjohtaja, Turku Science Park Oy) ja Juha Kaskinen (johtaja, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun kauppakorkeakoulu).

Seuraavan kerran Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinto jaetaan vuonna 2023.

Turun yliopiston Pentti Malaska -tulevaisuuspalkinto perustettiin vuonna 2017 Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen 25-vuotisjuhlan kunniaksi. Palkinto kunnioittaa professori Pentti Malaskan (1934‒2012) elämäntyötä tulevaisuudentutkimuksen alalla. Pentti Malaska oli Turun kauppakorkeakoulun talousmatematiikan ja tilastotieteen professori, joka perusti Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen vuonna 1992. Malaska oli radikaali ja visionäärinen ajattelija, jonka tutkimuskohteet ylittivät eri tieteenalojen väliset rajat laajasti matematiikasta ja sähkötekniikasta filosofiaan, ekologiaan ja strategiseen johtamiseen. Malaskan elämäntyö ylitti myös rajat akateemisen maailman, liike-elämän ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen välillä.

Luotu 08.06.2021 | Muokattu 10.06.2021