ABOAGORA: Fire on pian täällä – Ilmoittaudu mukaan 11.8. mennessä!

06.08.2021

Kymmenen vuoden ikään ehtineessä tiede- ja taidetapahtuma ABOAGORAssa puhutaan nyt tulesta. Tapahtuman pääesiintyjiin kuuluvat kirjailija Rosa Liksom ja laulaja-lauluntekijä Astrid Swan.

ABOAGORA-tapahtuman mainos, kuvassa tutkija Mia Rönkä

ABOAGORA: Fire tuo tutkijat, taiteilijat ja yleisön tulen ääreen, kun kolmipäiväinen symposium järjestetään Sibelius-museossa ja online-tapahtumana 18.–20. elokuuta 2021.

Tuliteema jatkaa vuonna 2019 alkanutta ABOAGORAn viisivuotista The Five Rings -kokonaisuutta (maa, vesi, tuli, tuuli ja tyhjyys), jonka lähtökohdat ovat japanilaisen samurain ja filosofin Miyamoto Musashin kirjassa The Book of Five Rings (Go Rin no Sho, 1645). Tapahtumassa käsitellään tulen moninaista luonnetta eri tieteen- ja taiteenalojen kautta. Tuli on arvaamaton elementti, joka tuhoaa luontoa. Samalla se on myös lämmönlähde, tärkeä työkalu ja kuvaannollinen tunteiden ilmaisija rakkaudesta raivoon.

Tänä vuonna tapahtuma järjestetään toistamiseen hybridimuodossa. Siihen voi osallistua joko paikan päällä tai etäyhteyksin. Sibelius-museoon otetaan yleisöä voimassa olevien koronarajoitusten ja -ohjeistusten mukaan 50 henkeä turvavälein.

Koronaviruspandemiasta johtuvista mahdollisista muutoksista ilmoitetaan osallistujille ennen tapahtumaa.

Yleisölle avoimia luentoja ja esityksiä

ABOAGORA on vuosittain Turussa järjestettävä kansainvälinen tiede- ja taidetapahtuma, joka rakentuu kaikille avoimista AGORA-osuuksista sekä tieteen ja taiteen työmuotoja ja näkökulmia yhdistävistä esityksistä.

Pääpuhujia eli agoristeja on viisi. Hytti nro 6 -kirjasta Finlandia-palkinnon saanut kirjailija ja taiteilija Rosa Liksom puhuu keskiviikkona 18.8. ihmisen luontosuhteen murroksista ja kirjailijan tehtävästä nykyisessä ympäristökriisissä.

Myöhemmin illalla laulaja-lauluntekijä, tutkija ja kirjailija Astrid Swan ja SELMA-tutkimuskeskuksen johtaja, yleisen kirjallisuustieteen professori Hanna Meretoja (Turun yliopisto) esiintyvät yhdessä. Astrid Swan esittää uutta musiikkia syksyllä julkaistavalta levyltä D/other. Lisäksi Swan ja Meretoja keskustelevat leirinuotiohengessä muun muassa sairauden tuomasta epävarmuudesta, äitiydestä, kirjoista ja tutkijan urasta.

Torstaina 19.8. etäyhteyksin tapahtumaan osallistuu taiteilija, aktivisti ja bostonilaisen NuLawLab-yksikön taiteellinen johtaja Jules Rochielle Sievert (Northeastern University School of Law), joka kertoo luovista keinoista yhdistää lakitietoutta, taidetta ja kansalaisvaikuttamista.

Viimeinen AGORA-puheenvuoro kuullaan Australiasta, kun perjantaina 20.8. johtaviin tulitutkijoihin kuuluva tulen maantieteen (pyrogeography) professori David Bowman (University of Tasmania) käsittelee sitä, kuinka tuli muokkaa maailmaa ja vaikuttaa ihmislajiin.

Muissa esityksissä tulta käsitellään muun muassa Turun palon, Islannin tulivuorien, eurooppalaisten raitiovaunujen ja esoteerisuudenkin kautta. Symposiumissa nähdään esimerkiksi solubiologi Cecilia Sahlgrenin ja animaatiotaiteilija Antonia Ringbomin yhteistyönä syntynyt animaatioteos sekä keskustellaan siitä, miten tuli yhdistää työssä insinööriä ja keraamikkoa.

Ensimmäinen ABOAGORA järjestettiin Turun kulttuuripääkaupunkivuonna 2011. Turku viettääkin tänä vuonna Euroopan kulttuuripääkaupungin kymmenvuotisjuhlaa ja ABOAGORA: Fire toteutetaan osana merkkivuoden ohjelmaa.

ABOAGORA: Fire 18.–20.8.2021, Sibelius-museo (Piispankatu 17, Turku)

Symposiumin pääsymaksu on 20 € / opiskelijoille ja tohtorikoulutettaville 10 €. Katso koko ohjelma ja ohjeet rekisteröitymiseen: https://aboagora.fi/programme/

ABOAGORAn toteuttavat yhteistyössä Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaine, Åbo Akademin säätiön yhteydessä toimiva Donner-instituutti, Åbo Akademi sekä Turun AMK:n Taideakatemia. Hanketta rahoittavat Koneen Säätiö, Svenska kulturfonden sekä tänä vuonna myös William Thuringin säätiö, ja tapahtuman rahoituksen takaavat Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Åbo Akademin säätiö.

Lisätietoa:

suunnittelija Malla Lehtonen