Akatemiatutkija Kaisa Matomäelle arvostettu matematiikan Cole Prize in Number Theory -palkinto

17.11.2022

Akatemiatutkija Kaisa Matomäki Turun yliopistosta saa American Mathematical Society -yhdistyksen myöntämän 2023 Frank Nelson Cole Prize in Number Theory -palkinnon. Palkinto jaetaan kolmen vuoden välein huomattavasta tutkimustyöstä, joka on tehty lukuteorian alalla kuuden viime vuoden aikana.

Kaisa Matomäki

Kaisa Matomäki saa palkinnon yhdessä Maksym Radziwiłłin (University of Texas at Austin) kanssa heidän kirjoittamastaan tutkimusartikkelista, jota pidetään lukuteorian alalla läpimurtona. Artikkeli on johtanut muiden pitkäaikaisten ja vaikeiden ongelmien uusiin ratkaisuihin ja edistysaskeliin sekä Matomäen ja Radziwiłłin että muidenkin tutkijoiden todistamana. Matomäen ja Radziwiłłin palkittu artikkeli julkaistiin 2016 puhtaan matematiikan arvostetuimmassa julkaisussa Annals of Mathematicsissa ja se liittyy multiplikatiivisten funktioiden käyttäytymiseen erittäin lyhyillä väleillä.

Yksinkertaisin esimerkki todistetuista tuloksista on, että jos katsotaan melko pientä määrää suuria peräkkäisiä kokonaislukuja, melkein aina noin puolella niistä on parillinen määrä alkutekijöitä ja puolella pariton. Matomäen ja Radziwillin tulokset kertovat erityisesti, mitä tapahtuu, kun tarkastellaan mielivaltaisen suuria lukuja. Niihin ei siis voitaisi päästä tietokoneilla laskemalla, vaan tarvitaan matemaattisesti pitävää päättelyä.

Matomäen ja Radziwiłłin käänteentekevää artikkelia ja sen metodeita sovelletaan, hyödynnetään ja laajennetaan lukuisissa yhteyksissä. Esimerkiksi Matomäen, Radziwiłłin sekä Terence Taon (UCLA), Joni Teräväisen (Turun yliopisto) ja Tamar Zieglerin (Jerusalemin yliopisto) yhteistyöartikkeli koskien multiplikatiivisten funktioiden korkeamman asteen satunnaisuutta hyväksyttiin hiljattain myös Annals of Mathematicsiin.

– On hienoa nähdä miten oma työ inspiroi muita ja on johtanut uusiin edistysaskeliin keskeisissä lukuteorian ongelmissa, Matomäki kertoo.

Matomäki ja Radziwiłł ovat saaneet uraauurtavasta yhteistyöstään lukuisia tunnustuksia. Viimeisimpinä Matomäki on vastaanottanut esimerkiksi 2021 Ruth Lyttle Satter Prize –palkinnon ja 2020 EMS (European Mathematical Society) -palkinnon sekä yhdessä Radziwiłłin kanssa 2019 New Horizons in Mathematics -palkinnon.

Vuoden 2023 Cole Prize -palkinto jaetaan Joint Mathematics Meetings -tapahtumassa tammikuussa 2023.

Luotu 17.11.2022 | Muokattu 24.11.2022