Amazonian sademetsässä eristyksissä elävän mashco-piro-kansan elämä ja kulttuuri esillä Helinä Rautavaaran etnografisessa museossa Espoossa

27.08.2019

Maailmassa elää noin sata ulkomaailmasta eristäytynyttä alkuperäiskansaa. Suuri osa niistä asuu Amazonian alueen sademetsissä. Yksi näistä kansoista on Perun mashco-pirot, joiden elämäntapaan ja kulttuuriin voi nyt tutustua Helinä Rautavaaran museossa helmikuun 2020 alkupuolelle saakka. Näyttelyn ja Entressen kauppakeskukseen muuttaneen Helinä Rautavaaran museon avajaisia vietetään perjantaina 30.8.

Perun mashco-pirot – sademetsän kansa
Aika: pe 30.8.2019 klo 17.00
Paikka: Helinä Rautavaaran museo, Entressen kauppakeskus, Siltakatu 11, Espoo
Ohjelma

Helinä Rautavaaran museossa esillä oleva näyttely avaa ainutlaatuisen näkymän mashco-pirojen elämäntapaan, aineelliseen kulttuuriin, luontosuhteeseen ja kontakteihin ulkomaailman kanssa. Näyttelyssä on esillä mashco-pirojen esineistöä sekä video-, ääni- ja kuva-aineistoa erityisesti heidän viimeaikaisista kohtaamisistaan ulkomaailman kanssa.

– Toisin kuin usein luullaan, eristäytyneet alkuperäiskansat eivät ole aina eläneet ulkomaailmasta tietämättöminä. Yksi syy näiden kansojen vapaaehtoiseen eristäytymiseen on modernisaatioon liittyvä luonnonvarojen käyttö, josta mainittakoon esimerkiksi 1800–1900-lukujen taitteen kumibuumi, näyttelyä järjestävän Alkuperäiskansat maailmojen rajoilla -tutkimushankkeen johtaja, dosentti Minna Opas Turun yliopistosta kertoo.

Mashco-pirojen nykytilaa määrittävät myös Amazonian alueen valtioiden erilaiset alkuperäiskansoja sekä luonnonvarojen käyttöä koskevat politiikat.

– Viime päivien uutiset Brasilian metsäpaloista Amazonian sademetsäalueella ovat yksi esimerkki siitä, miten politiikka vaikuttaa myös ulkomaailmasta eristyneiden kansojen elämään, Opas sanoo.

Perun mashco-pirot – sademetsän kansa -näyttely herättääkin pohtimaan sitä, miten talouspolitiikka ja luonnonvarojen käyttö vaikuttavat Amazonian ekosysteemeihin ja mikä merkitytys alkuperäiskansojen elämäntavalla on tämän päivän maailmassa.

Alkuperäiskansat maailmojen rajoilla -hanketta rahoittaa Koneen Säätiö. Hanke toimii yhteistyössä Perun kulttuuriministeriön ja alkuperäiskansajärjestön FENAMADin kanssa.

***

Avajaisohjelman aloittaa klo 17.00 keskustelutilaisuus Perun mashco-piroista  ja vapaaehtoisen eristäytymisen haasteista. Kello 18.00 ovat vuorossa Entressen kauppakeskukseen muuttaneen Helinä Rautavaaran museon ja näyttelyn avajaiset, joiden teemana on ”Muuttuva Espoo ”. Espoon kulttuurijohtaja Susanna Tommila ja Espoon kaupunginhallituksen jäsen Mari Anthoni tuovat avajaisiin kaupungin tervehdykset, mashco-piroista kertovan näyttelyn avaa osastonjohtaja Nancy Isabel Portugal Gallardo Perun kulttuuriministeriöstä ja muuttuvaa Espoota kommentoi maahanmuuttoasioiden päällikkö Teemu Haapalehto. Museon ohjelmallista avajaispäivää vietetään seuraavana päivänä, lauantaina 31.8. klo 11–18.

Näyttelyn avajaisiin ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet. Näyttely on esillä Helinä Rautavaaran museossa 31.8.-2.2.2019.

Lisätietoa näyttelystä: http://helinamuseo.fi/

Luotu 27.08.2019 | Muokattu 27.08.2019