Biokuvantamisen Euroopan huiput koolla Turussa

09.06.2022

Kansainvälisessä ELMI-konferenssissa on tällä viikolla koolla kehittyneen valomikroskopian huippututkijat ja laitekehittäjät ympäri maailmaa. Ensimmäistä kertaa Suomessa järjestettävässä tapahtumassa on yhteensä yli 500 osallistujaa yliopistoista, kuvantamislaitoksista ja yrityksistä. Konferenssissa esitellään uusinta mikroskopia- ja laserteknologiaa ja virtuaalitodellisuusratkaisuja.

ELMI eli European Light Microscopy Initiative on biokuvantamisen alan merkittävimpiä tapahtumia, jossa yliopistojen ja yritysten edustajat kohtaavat ainutlaatuisella tavalla. Tapahtumassa on sekä huipputason tieteellisiä esityksiä että messumaista esittelytoimintaa kymmeniltä yrityksiltä ja organisaatioilta. ELMI:ssä yritysmaailma ja akateeminen maailma solmivatkin useita tärkeitä yhteistyökontakteja.

– Meillä on Logomon jokainen kolkka pukuhuoneita myöten käytössä, pullollaan uusimpia mikroskooppeja ja muuta tekniikkaa, josta osa tuntuu ammattilaisellekin kuin science fictionilta, kertoo yksi tapahtuman pääjärjestäjistä, Turku BioImagingin biologisen kuvantamisen johtaja Pasi Kankaanpää.

Turku BioImaging on Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen organisaatio ja ELMI 2022:n pääjärjestäjä.

– Tämä tapahtuma on fantastinen myös siinä mielessä, että saamme vihdoin tavata kollegoja, joiden kanssa olemme työskennelleet vuosia ainoastaan virtuaalisesti, jatkaa Guillaume Jacquemet, akatemiatutkija Åbo Akademista ja toinen tapahtuman pääjärjestäjistä.

Turku on biokuvantamisen merkittävä keskittymä

Turkua voi hyvällä syyllä kutsua Suomen ja Euroopankin biokuvantamisen pääkaupungiksi. Turusta johdetaan Suomen kuuden yliopiston ja kolmen yliopistollisen sairaalaan Euro-BioImaging Finland -kokonaisuutta, joka on yksi Euroopan suosituimmista kuvantamisen palvelukeskittymistä. Turussa on myös kansainvälisen Euro-BioImaging-infrastruktuurin päämaja.

Biokuvantaminen tarkoittaa ennen kaikkia kehittyneitä mikroskopiatekniikoita, joilla modernin optiikan, lasereiden ja tietokoneohjelmistojen ansiosta voidaan esimerkiksi nähdä reaaliajassa kolmiulotteisesti, miten virus tunkeutuu soluun tai analysoida syöpäsolujen liikkeitä. Biokuvantaminen on biolääketieteen alan tärkein menetelmäkokonaisuus, josta riippuvaista on lähes kaikki nykyaikainen lääkekehitys ja muu alan tutkimus.

Turulla on pitkä historia kuvantamisen tekniikoiden kehittämisessä ja Turku on toiminut kansainvälisestikin esikuvana siinä, että tällaisiin tekniikoihin järjestetään avoin pääsy kaikille niitä tarvitseville.

Luotu 09.06.2022 | Muokattu 09.06.2022