Euroopan tärkein laskennallisen biologian konferenssi tulee Turkuun

18.04.2024

Biologian ja laskennallisten tieteiden kohdatessa syntyvät innovaatiot mullistavat elämäntieteitä ja terveydenhuoltoa. Laskennallinen biologia ja bioinformatiikka vievät tätä muutosta eteenpäin auttamalla tutkijoita analysoimaan suuria määriä biologista dataa. European Conference on Computational Biology (ECCB) on Euroopan päätapahtuma laskennallisen biologian alalla tänä vuonna. Konferenssi järjestetään Turussa 16.–20. syyskuuta 2024. Tapahtumaan odotetaan 600–800 osallistujaa.

Nykyaikaisessa biotieteiden tutkimuksessa aineiston määrä on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina. Tietojen ymmärtämiseen tarvitaan jatkuvasti parempia menetelmiä. Laskennallisten työkalujen käyttäminen biologisen datan tulkitsemiseen ja tekoälyn hyödyntäminen on ratkaisevaa esimerkiksi nykyaikaisessa lääketieteellisessä tutkimuksessa.

European Conference on Computational Biology (ECCB) on arvostettu kansainvälinen tieteellinen konferenssi, joka järjestetään vuosittain. Tänä vuonna tapahtuma on saatu ensimmäistä kertaa Pohjoismaihin. Konferenssin teema on "Data and algorithms for health and science". Tapahtumaan odotetaan 600–800 tutkijaa ja asiantuntijaa laskennallisen biologian, systeemibiologian, bioinformatiikan, tekoälyn, biologian ja lääketieteen aloilta. Konferenssi järjestetään Suomen vanhimmassa kaupungissa Turussa, Logomo-tapahtumakeskuksessa.

Suomalaiset järjestäjät luovat mielenkiintoisen konferenssin

– ECCB tarjoaa näkymän laskennallisen biologian alan tuoreimpiin edistysaskeleisiin. Keskeisenä teemana on, miten data voidaan muuttaa biologiseksi ymmärrykseksi erilaisten laskennallisten menetelmien ja työkalujen avulla, sanoo Turun yliopiston laskennallisen lääketieteen professori ja ECCB2024:n puheenjohtaja Laura Elo.

Professori Laura Elo on ECCB24:n puheenjohtaja. Hän johtaa Lääketieteellisen bioinformatiikan keskusta ja on myös yksi InFLAMES-lippulaivan ryhmänjohtajista.

Kuvaaja/Tekijä

Hanna Oksanen / Turun yliopisto

Suomi on tunnettu huippututkimuksesta, laadukkaasta terveysdatasta ja korkeasta digitalisaatioasteesta. Nämä tekevät Suomesta kiinnostavan sijainnin ECCB-konferenssille.

– ECCB2024 tuo yhteen ihmiset, joilla on erilaista osaamista biologisessa tutkimuksessa, tiedonhallinnassa ja tieteellisessä laskennassa. Suomen ensimmäinen ECCB-konferenssi toimii alustana läpimurroille. Suomella on näillä aloilla globaalisti merkittävä vaikutus, sanoo ELIXIR Suomen johtaja ja ECCB2024:n puheenjohtaja Tommi Nyrönen CSC:stä.

ELIXIR Suomen johtaja Tommi Nyrönen Tieteen tietotekniikan keskuksesta uskoo, että Suomen ensimmäinen ECCB-konferenssi toimii alustana läpimurroille.

Kuvaaja/Tekijä

CSC -Tieteen tietotekniikan keskus

Professori Elon johtama Lääketieteellisen bioinformatiikan keskus kehittää laskennallisia menetelmiä, malleja ja ohjelmistoja sekä hyödyntää uusimpia tekoälytekniikoita monimutkaisten sairauksien, kuten diabeteksen ja syövän, diagnosoinnin ja hoidon parantamiseksi.

CSC tuo kumppanuuteen kansainvälisesti tunnustettua asiantuntemusta datanhallinnasta, laskentapalveluista ja arkaluonteisen datan palveluista sekä Euroopan nopeimman supertietokoneen LUMI:n resurssit.

Laskennallisen biologian huiput paikalla

ECCB konferenssissa kuullaan laskennallisen biologian ja bioinformatiikan alan huippunimiä. Pääpuhujia ovat mm.:

• Professori Peer Bork, EMBL Heidelbergin johtaja, aiheenaan “Microbiome analysis for human and planetary health”
  • Professori Sarah Teichmann, Wellcome Sanger -instituutin solugenetiikan johtaja, aiheenaan “Mapping the human body, one cell at a time”

Pääohjelman lisäksi konferenssiviikkoon sisältyy posterisessioita, työpajoja, tutoriaaleja ja verkostoitumismahdollisuuksia.

Tommi Nyrönen
ELIXIR Suomen johtaja,