Centre for Intelligent Computing kokoaa Turun korkeakoulujen tekoälyosaamisen

20.09.2023

Centre for Intelligent Computing (CIC) on Turun yliopiston ja alueen muiden korkeakoulujen yhteinen tekoälykeskus, joka yhdistää monipuolisen tutkimusosaamisen ja vauhdittaa yhteistyötä yritysmaailman kanssa. Keskus on osa Teknologiakampus Turun toimintaa.

Tekoäly muuttaa tällä hetkellä voimakkaasti eri toimialoja ja vaikuttaa yhteiskuntaan.  Turun korkeakoulujen voimien yhdistäminen vahvistaa merkittävästi tekoälytutkimusta alueella. Uusi keskus vauhdittaa samalla tekoälysovellusten kehittämistä teollisiin ja yhteiskunnallisiin tarpeisiin.

– Aiempaa monipuolisemmalla yhteistyöllä sekä yliopistojen sisällä että myös yliopistojen ulkopuolisten sidosryhmien kanssa saamme Turkuun tekoälyklusterin, jolla on syvällinen vaikutus sekä paikallisesti että myös globaalisti. Turussa on maailmalla tunnettuja tutkimusryhmiä tekoälyn alueella, sanoo TkT, KTT Kaj-Mikael Björk, CIC:n johtaja.

– Turun korkeakouluissa on laadukasta tekoälytutkimusta usealla eri tieteenalalla ja näiden välillä. Kysymys on paljon laajemmasta kuin vain teknologisesta asiasta. Yhteisen keskuksen tarkoitus on vahvistaa tätä osaamisaluettamme, tehdä se aiempaa näkyvämmäksi ja helpottaa myös yhteishankkeiden toteuttamista yritysten kanssa, sanoo Turun yliopiston vararehtori, Teknologiakampus Turun johtaja Mika Hannula

Keskuksen taloushallinto ja Björkin tehtävä sijoittuvat Turku Science Parkiin. Keskus on osa alueen korkeakoulujen Teknologiakampus Turkua, jonka tarkoituksena on muun muassa Turun alueen tekniikan tutkimuksen ja opetuksen yhteistyön sekä tutkimus- ja koulutusinfrastruktuurien yhteiskäytön edistäminen. Teknologiakampus Turussa ovat mukana Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turun Ammattikorkeakoulu ja Yrkeshögskolan Novia.

Kaj-Mikael Björk
CIC:n johtaja Kaj-Mikael Björk