Helena Åhman aloittaa Suomen ensimmäisenä keskusteluälykkyyden ja mielen johtamisen työelämäprofessorina Turun kauppakorkeakoulussa

03.01.2023

Työpsykologiasta väitellyt tohtori (TkT), KM Helena Åhman on nimitetty työelämäprofessoriksi (Professor of Practice) Turun yliopiston kauppakorkeakouluun 1.1.2023 alkaen.

Kuvaaja/Tekijä

Ville Juurikkala

Työelämäprofessuuri on Suomen ensimmäinen, jonka asiantuntijuusalueita ovat keskusteluälykkyys ja mielen johtaminen vaativissa johtamis-, neuvottelu-, konflikti- ja keskustelutilanteissa. Åhman on hakenut lisäoppia keskusteluälykkyyteen Harvardista, New York Universitystä ja muun muassa FBI:n ja Scotland Yardin entisiltä panttivankineuvottelijoilta, sekä parhailta kansainvälisiltä sovittelijoilta, johtajilta ja rauhanvälittäjiltä.

- Kauppakorkeakoulu ja koko Turun yliopisto saavat Åhmanista osaajiensa joukkueeseen huippuammattilaisen, jonka osaaminen ei voisi olla ajankohtaisempaa ja merkittävämpää, Turun kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund iloitsee.

- Teemojen merkitys korostuu tässä ajassa, joka on monin tavoin disruptiivinen, ja jonka puitteissa asiantuntijoiden ja opiskelijoiden tulee, olosuhteista riippumatta, kehittää johtajuuttaan. Siksi olemme johtamisen yksikössä erityisen iloisia siitä, että Åhman liittyy seuraamme, toteaa johtamisen ja organisoinnin professori Satu Teerikangas.

- Kaikkien vaativien vuorovaikutustilanteiden keskiössä on ihmisten kohtaaminen. Se on alue, jossa on mentävä myös omien epämiellyttävien tunteiden läpi. Jos siinä onnistuu, tapahtuu uskomattomia asioita. Haluan tulevalla kurssillani johdattaa opiskelijat pohtimaan myös niitä tunteita ja tilanteita, joita joskus välttelemme, sillä niistä löytyy inhimillisen johtamisen ydin, Åhman toteaa.

Åhman tulee yhdistämään kursseillaan tiedettä, taidetta ja arjen käytäntöjä.

- Tavoite on, että tulevaisuuden johtajat ja asiantuntijat eivät tee samoja virheitä kuin nykyiset. Siksi marssitan kanssani estradille huippujohtajien ja professorien ohella taiteilijoita. He ovat tottuneita yhdistämään vahvuutta ja herkkyyttä, eli juuri sitä mitä nykyjohdolta tarvitaan, mutta mikä osin puuttuu, lisää Åhman.

Työelämäprofessuurin tavoitteena on sekä edistää keskusteluälykkyyttä ja ihmismielen ymmärrystä yhteiskunnassa, edistää alan tutkimusta, että auttaa opiskelijoita. Åhman kertoo olevansa erityisen iloinen siitä, että hän pääsee työelämäprofessuurissa luomaan uutta sekä opetuksen että tutkimuksen ohjaamisen kautta.

- Luennoilla on myös tarkoitus viihtyä ja olen rakentanut ne sellaisiksi, joita itse olen kaivannut. Erityistä kiitollisuutta koin, kun professori Satu Teerikangas sanoi, että toteuta tätä työelämäprofessuuria niin radikaalisti kuin haluat – sitä työelämä ja siihen valmistuvat opiskelijat tarvitsevat. Se on kaikkea muuta kuin itsestään selvää, Åhman kertoo.

Åhman tunnetaan tietokirjailijana, puhujana ja johtoryhmien ja hallitusten valmentajana. Hän väitteli oman mielen johtamisesta ja yksilön menestymisestä muuttuvissa organisaatioissa. Viime vuodet Åhman on keskittynyt johtoryhmien ja hallitusten kehittämiseen sekä tieteitä, taiteita ja käytäntöä yhdistäviin valmennuksiin oman yrityksensä kautta.

Åhman on ainoana Suomessa voittanut kolme kertaa Suomen Ekonomien kirjallisuuspalkinnon Suomen parhaasta bisneskirjasta, viimeisimpänä Keskusteluälykkyys painetilanteissa. Hänet on palkittu kolmen eri organisaation toimesta yhtenä Suomen parhaimmista yrityspuhujista (mm. Vuoden puhuja 2015 ja MySpeaker of the Year 2022). Hänelle on myös myönnetty kansainvälisen nuorkauppakamarijärjestön maailmanpalkinto. Åhman on saanut neuvottelutaidon koulutusta mm. Harvardin yliopistossa. Aiemmin hän on työskennellyt oman yrityksensä lisäksi mm. Nokialla ja Mercuri Urvalissa.

Helena Åhman, helena.ahman@huntingminds.com, puh. 040 508 2424
Satu Teerikangas, satu.teerikangas@utu.fi, puh. 040 706 5985