Käännösviestinnän opiskelijat voitokkaita kansainvälisessä kilpailussa

04.11.2021

Turun yliopiston monikielisen käännösviestinnän opiskelijat ovat voittaneet kilpailun, jossa pyydettiin kuvittelemaan "unelmien käännöstyökalu". Kilpailun järjesti European Master's in Translation -verkosto, johon Turun kääntäjänkoulutuskin kuuluu.

Kilpailussa opiskelijoiden tehtävänä oli suunnitella sellainen kääntäjän tietotekninen ympäristö, jollaista he itse haluaisivat käyttää valmistuttuaan. Euroopan komission käännöstoimen pääosastosta, EMT-verkoston opettajista sekä eurooppalaisten käännöstoimistojen edustajista koostunut palkintoraati kiitteli Turun yliopiston opiskelijoiden suunnitelmaa erityisesti siitä, että se oli sekä innovatiivinen että realistinen. Team Translatorio -nimiseen voitokkaaseen joukkueeseen kuuluivat Maiju Huovila, Aatu Hussa, Liina Kyröläinen, Hannele Raerinne ja Sanna Valkama Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteiden laitokselta ja Laura Aarnio Helsingin yliopistosta.

Verso
Voitokkaan joukkueen käännöstyökalu sai nimekseen Verso, sillä siinä on hyödynnetty kasvamisen ideaa.

Monikielisen käännösviestinnän yliopisto-opettaja Tiina Holopaisen mukaan palkinto on oivallinen osoitus siitä, että koulutus antaa opiskelijoille eväitä aktiiviseen toimijuuteen siten, että he voivat osallistua työelämän kehittämiseen. Monikielisen käännösviestinnän tutkinto-ohjelmassa opiskelijat ovat voineet harjoittaa yrittäjämäistä osaamista vuodesta 2015 lähtien, ja innovointi on ollut osa työpajoja alusta pitäen. Turun yliopisto on yrittäjyysyliopisto, ja yrittäjyyttä ja yrittäjämäistä toimintaa kirjoitetaan yhä selvemmin auki myös kieli- ja käännöstieteiden laitoksen strategiaan. Englannin kielen yliopisto-opettaja Minna Hjort lisää, että opiskelijoiden kursseilla saamat työelämätaidot kattavat myös monipuolisen ja ajantasaisen käännösteknologiaosaamisen, jota voittajatiimi hyödynsi monipuolisesti suunnitelmassaan.

Lisätietoa:

Leena Salmi leenie@utu.fi