Kansainvälinen Nolamp19-konferenssi tuo ennätysmäärän teollisen 3D-tulostuksen ja lasertyöstön ammattilaisia Turkuun

18.08.2023

Turussa 22.-24.8.2023 järjestettävä Nolamp19 (Nordic Laser Material Processing) -konferenssi on osallistujamäärältään yksi suurimmista sen koko historiassa. Nolamp-konferenssi järjestetään viidettä kertaa Suomessa ja ensimmäistä kertaa Turussa - yhdessä Suomen edistyneimmistä tutkimus- ja teollisuuskeskittymistä.

Alunperin lasertyöstöön erikoistunutta konferenssia on järjestetty vuodesta 1987 lähtien eri puolilla Pohjoismaita. Tänä vuonna osallistujia on lähes 100, yhteensä yhdeksästä maasta.

Tutkimusinstituuttien ja korkeakoulujen edustajien lisäksi tapahtumassa on mukana myös teollisuuden edustajia sekä Suomesta että ulkomailta, muun muassa Valmet Automotive Oy, Meyer Turku Oy, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG ja TRUMPF Laser- und Systemtechnik GmbH.

Teollisista laserlaitteista on tullut tärkeä osa digitaalista valmistusta. Nolamp-konferensseissa on viime vuosina ollut nähtävissä teollisen, laserpohjaisen lisäävän valmistuksen (eli ns. 3D-tulostuksen) kasvu sekä kiinnostus aihetta kohtaan niin tiedemaailmassa kuin teollisuudessa. Modernien valmistustekniikoiden alalla kehitys ja tutkimus etenee kovaa vauhtia.

- Jotta alan kehityksen tahdissa pysytään niin Suomessa kuin ulkomailla, Nolamp19 -kaltaisten konferenssien tieteellinen merkitys on suuri. Esityksiä konferenssissa on yhteensä 63. Tämä kertoo konferenssin kiinnostuksesta ja aihepiirin relevanssista, sanoo järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, konetekniikan professori Antti Salminen Turun yliopistosta.

Luotu 18.08.2023 | Muokattu 18.08.2023