Kansainvälinen työn ja työelämän tutkimuksen WORK2023-konferenssi tarkastelee digitaalista kapitalismia ja sen riskejä ja mahdollisuuksia

21.08.2023

WORK2023-konferenssi on jo kuudetta kertaa järjestettävä monitieteinen ja kansainvälinen työhön ja työelämätutkimukseen keskittyvä tapahtuma. Konferenssi järjestetään 23.-25.8.2023 hybridimuodossa Turun yliopistossa ja Oxford Abstracts -konferenssialustalla. Konferenssi tarjoaa monitieteisen tiedeyhteisön ja tieteellisen keskustelufoorumin työtä ja työhön liittyvien taloutta ja yhteiskuntaa koskevien ilmiöiden tutkimukselle.

Tämän vuoden konferenssin teema on "Digital Capitalism: Peril and Possibilities", joka syventyy yhteiskunnallisten, taloudellisten ja työelämään liittyvien muutosten taustatekijöihin, joita tänä päivänä todistamme. Uusimpiin tutkimustuloksiin perustuvien esitysten lisäksi ohjelmassa kuullaan tunnustettujen kansainvälisten tutkijoiden pääpuheenvuoroja. Konferenssin pääpuhujia ovat tohtori Alex J. Wood (Bristolin yliopisto, Iso-Britannia), professori Virginia Doellgast (Cornellin yliopisto, Yhdysvallat), professori Valeria Pulignano (KU Leuven) sekä apulaisprofessori Niels van Doorn (Amsterdamin yliopisto, Alankomaat). Lisäksi ohjelmassa on paneelikeskustelu, jossa keskitytään Mary Blair-Loyn ja Erin A. Cechin kirjaan "Misconceiving Merit".

WORK2023 tarjoaa tutkijoille alustan jakaa tietoa, esitellä tutkimustuloksia ja tutkia uusia suuntia monitieteisessä työtutkimuksessa. Konferenssissa työskennellään yhteensä 18 eri aihetta käsittelevässä työryhmässä. Luentosarjojen aiheita ovat mm. eettinen tekoälyteknologia hyvinvointiyhteiskunnan kehityksessä, digitaalisen talouden vaikutukset työntekoon ja talouteen, työnteon tulevaisuus ja työn muuttuvat muodot, ilmastonmuutos ja digitalisaation vaikutukset terveyteen sekä oppimiseen ja opiskeluun. Konferenssin teema korostaa haasteita ja mahdollisuuksia, joita digitaalinen kapitalismi tuo tullessaan. Vaikka teknologioilla on mahdollisuus edistää kehitystä ja tarjota ratkaisuja, ne voivat myös pahentaa olemassa olevia eriarvoisuuksia.

Konferenssiin odotetaan osallistujia lähes 30 maasta ja yli 50 yliopistosta niin sosiologian, sosiaalipsykologian, kauppatieteiden, mutta myös kasvatustieteiden ja humanististen tieteiden alalta. Kaikki konferenssiin hyväksytyt abstraktit julkaistaan sähköisenä WORK2023-konferenssijulkaisuna.

WORK2023-konferenssin pääjärjestäjänä toimii monitieteinen Turun yliopiston työtieteiden keskus TCLS Turku Centre for Labour Studies. Konferenssin suunnitteluun osallistuu myös kansainvälinen tieteellinen johtoryhmä puheenjohtaja, professori Anne Kovalaisen johdolla.

Luotu 21.08.2023 | Muokattu 21.08.2023