Komissio myönsi EC2U-allianssille jatkorahoituksen – Turun yliopisto rakentaa eurooppalaisyliopistojen kanssa yhteistä kampusta

03.07.2023

Euroopan komissio on myöntänyt eurooppalaista yliopistokoulutusta ja -tutkimusta sekä sidosryhmäyhteistyötä kehittävälle EC2U-allianssille 14,4 miljoonan euron jatkorahoituksen. Turun yliopisto on ollut yksi allianssin jäsen sen alusta saakka. Uudella kaudella allianssi laajenee uusialla jäsenillä ja toiminnoilla.

– Jatkorahoitus vahvistaa allianssin toimintoja myös Turun yliopistossa. Allianssista on tulossa yksi konkreettisimmin näkyvistä kansainvälistymisen kanavista Euroopan osalta, sanoo Turun yliopistossa EC2U-allianssia johtava koulutuksesta vastaava vararehtori Piia Björn.

Lyhenne EC2U tulee sanoista European Campus of City-Universities eli Yliopistojen ja kaupunkien eurooppalainen kampus. Allianssin tavoitteena on luoda yleiseurooppalaisen kampus, joka yhdistää paitsi akateemiset yhteisöt myös kansalaiset sekä sidosryhmät palvelemaan yhteiskuntaa. Uuden kauden toimintaa ohjaavat sanat ”Empower, Connect, Collaborate, Unite” eli voimaannu, verkostoidu, yhteistyössä ja yhdessä.

Allianssiin kuuluvat Turun yliopiston rinnalla romanialainen Alexandru Ioan Cuzan yliopisto Iasissa, portugalilainen Coimbran yliopisto, saksalainen Friedrich Schillerin yliopisto Jenassa, italialainen Pavian yliopisto, espanjalainen Salamancan yliopisto sekä allianssia koordinoiva ranskalainen Poitiersin yliopisto. Kumppaneina ovat myös yliopistojen kotikaupungit ja opiskelijajärjestöt.

– EC2U on visio, jonka tavoitteena on rakentaa tulevaisuuden yliopisto avoimena ja osallistavana tilana, jossa kaikki osallistuvat tiedon luomiseen ja levittämiseen. EC2U:ssa on kyse yhteisistä arvoista, joissa kaikki kyvyt ovat yhteiskunnallisessa käytössä, EC2U-allianssin pääkoordinaattori, professori Ludovic Thilly sanoo.

Allianssi laajenee uusiin yliopistoihin kasvavin tehtävin

EC2U-allianssin tavoitteena on alusta saakka ollut edistää YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Ensimmäisellä kaudella keskiössä olivat Hyvä terveys ja hyvinvointi, laadukas koulutus sekä kestävät kaupungit ja yhteisöt. Uudella kaudella YK:n kestävän kehityksen tavoitteista uutena mukaan otetaan rauha, oikeudenmukaisuus ja vahvat instituutiot.

Allianssin ensimmäinen, kolmivuotinen kausi päättyy lokakuun lopussa ja uusi kausi alkaa marraskuussa 2023. Uudella kaudella allianssi laajenee myös alueellisesti. Allianssiin liittyy Itävallan Linzissä toimiva Johannes Kepler yliopisto, myöhemmin mukaan odotetaan lisää kumppaniyliopistoja. Jo aiemmin allianssi kutsui Ukrainan Lvivissä toimiva Ivan Frankon yliopiston strategiseksi kumppanikseen laajentaen toiminta-aluetta EU:n ulkopuolelle osoittaen samalla tukea Ukrainan kansalle.

EC2Un partneriyliopistot merkittynä karttaan.

Laajennukset näkyvät myös uusina toimintoina. Suunnitteilla on muun muassa teemaltaan rauhaan ja oikeudenmukaisuuteen liittyvän neljännen kansainvälisen maisteriohjelman sekä virtuaali-instituutin perustaminen.  Allianssi myös syventää entisestään yliopistojen, kaupunkien ja muiden kumppaneiden välistä yhteistyötä, uusina kumppaneina mukaan kutsutaan alueiden yrityksiä sekä yliopistolliset sairaalat.

Kolmen vuoden pilottivaihe synnytti maisteriohjelmia ja tutkijayhteistyötä

EC2U sai jo väliraportissaan kiitosta vahvasti edenneestä yhteistoiminnasta. Tutkijat, opettajat ja opiskelijat ovat vierailleet partneriyliopistoissa ja yhteydet ovat synnyttäneet uutta yhteistyötä. Kolmen vuoden pilottivaiheen aikana EC2U on käynnistänyt kolme kansainvälistä maisteriohjelmaa, luonut kolme tutkijoita eri teemojen tiimoilta yhdistävää virtuaali-instituuttia, rakentanut opintokokonaisuuksia muun muassa yrittäjyyden ympärille sekä järjestänyt ajatushautomoja, joissa on yhteistyössä etsitty yhteiseurooppalaisia toimintasuosituksia muun muassa kiertotalouden ja sosiaalisten innovaatioiden suhteen.

– Vaikka kehitettävää on vielä paljon, allianssi on saanut valtavasti aikaan pilottivaiheessaan. Iso kiitos tästä kuuluu toimintoja koordinoivalle Liisa Järviselle ja ydintiimille, joka on kokoontunut viikkokokouksiin käymään läpi ajankohtaisia asioita, Piia Björn kertoo.

Uudella kaudella EC2U-allianssi kokoaa yhteen yli 200 000 opiskelijaa ja yli 25 000 yliopiston henkilökuntaan kuuluvaa. Allianssin yliopistokaupungeissa asuu yli 2 miljoonaa asukasta.

Allianssin taustalla on Euroopan komission tavoite vahvistaa eurooppalaisen korkeakoulutuksen tasoa, laatua ja houkuttelevuutta maailmanlaajuisessa vertailussa. Eurooppalaiset yliopistot- aloite on Euroopan Komission lippulaivahanke, jonka tavoitteena on lisätä eurooppalaisen korkeakoulutuksen laatua, suorituskykyä, houkuttelevuutta ja kansainvälistä kilpailukykyä sekä luoda innovatiivisia yhteistyön ja vapaan liikkuvuuden muotoja seitsemän yliopiston ja kaupungin välillä.

Komission tavoitteena on, että Eurooppaan perustetaan vuoden 2024 puoliväliin mennessä 60 allianssia, joissa on mukana yli 500 korkeakoulua.

Luotu 03.07.2023 | Muokattu 03.07.2023