Kulttuurihistorioitsijat esittelevät syksyn kirjasatoa virtuaalimessuilla

19.11.2020

Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaineessa on ollut poikkeuksellisen satoisa kirjakesä ja -syksy. Muun muassa meedioita, lavatansseja, päiväkirjoja ja romantiikkaa esittelevät virtuaalikirjamessut järjestetään perjantaina 27.11.

– Maailmanlaajuinen pandemia rajoittaa meitä toteuttamasta monia totuttuja ja odotettuja toimintamuotoja, mutta toisaalta se antaa syyn kokeilla jotain aivan uutta, kulttuurihistorian yliopisto-opettaja Marika Räsänen sanoo.

Kulttuurihistorian kirjamessujen ohjelmaa voi seurata Zoomissa ja oppiaineen Facebook-sivulla. Virtuaalikirjamessut on tarkoitettu kaikille teosten aihepiireistä, kulttuurihistoriasta ja kirjallisuudesta kiinnostuneille.

– Toivomme, että tämä uusi tapa järjestää tapahtumia houkuttaa myös sellaisia kirjanystäviä, jotka eivät pääse osallistumaan perinteisille kirjamessuille, Räsänen toteaa.

Kirjamessut juontavat kulttuurihistorian tutkijat Paavo Oinonen ja Marika Räsänen. Luvassa on myös mukavia messutarjouksia.

Kulttuurihistorian kirjamessut (#khkirjamessut)

Aika: pe 27.11.2020 klo 14.00–16.30

Paikka: Zoom, kulttuurihistorian Facebook-sivu

14.00 Avaussanat

14.05 Golden Leaves, Burned Books. Religious Reform and Conflict in the Long European Reformation, toim. Teemu Immonen & Gabriele Müller-Oberhäuser (Kulttuurihistorian seura). Haastattelija: Marjo Kaartinen.

14.20 Henna Karppinen-Kummunmäki: Lavatanssien hurma: keinu kanssani (SKS). Haastattelija: Hannu Salmi.

14.35 Made in Finland. Studies in Popular Music, toim. Toni-Matti Karjalainen & Kimi Kärki (Routledge). Haastattelija: Paavo Oinonen.

14.50 Marjo Kaartinen: Spiritistinen istunto (SKS). Haastattelija: Maarit Leskelä-Kärki.

15.05 Tauko

15.15 Päiväkirjojen jäljillä. Historiantutkimus ja omasta elämästä kirjoittaminen, toim. Maarit Leskelä-Kärki, Karoliina Sjö & Liisa Lalu (Vastapaino). Haastattelija: Henna Karppinen-Kummunmäki.

15.30 Petri Paju: Ydinsulku ja Suomi. 50 vuotta ydinsulkusopimuksen kansallista toimeenpanoa (Säteilyturvakeskus). Haastattelija: Marjo Kaartinen.

15.45 Heli Rantala: Pikisaaresta Pariisiin. Suomalaismatkaajien kokemuksia 1800-luvun Euroopassa (Gaudeamus). Haastattelija: Jukka Sarjala.

16.00 Hannu Salmi: What is Digital History? (Polity). Haastattelija: Petri Paju.

16.15 Jukka Sarjala: Turun romantiikka. Aatteita, lukuvimmaa ja yhteistoimintaa 1810-luvun Suomessa (SKS). Haastattelija: Marja Jalava.

16.30 Loppusanat

Kirjoittajat (etunimi.sukunimi@utu.fi)

Tapahtuman tekniset tiedot: Tapio Onnela (tapio.onnela@utu.fi)

Luotu 19.11.2020 | Muokattu 20.11.2020