Lapin Marian Kelpo-umamiketsuppi Hyllypaikka-kilpailun voittoon

29.08.2023

Varsinais-Suomen elintarvikealan pk-yrityksille tarkoitettu Hyllypaikka-kilpailun finaalissa maanantaina 28.8. voittajaksi selviytyi kaarinalainen Lapin Maria Oy.

Varsinais-Suomen elintarvikealan pk-yrityksille tarkoitettu Hyllypaikka-kilpailu pidettiin maanantaina 28.8. Turussa. Tiukassa kilpailussa valittiin voittajaksi kaarinalainen Lapin Maria Oy, joka esitteli tuomaristolle ja tapahtumaa seuranneelle yleisölle uutuustuotteensa fermentoidun Kelpo-umamiketsupin. Ruokaketjun ostajista ja elintarvike-alan ammattilaisista koostuva raati arvosti tuotteen uniikkia makua ja arvoketjua – ketsupissa hyödynnetään kotimaisia hävikkitomaatteja ja villiyrttejä, esimerkiksi vuohenputkea ja mäkimeiramia.

– Tuotteella on hyvä kaupallinen potentiaali. Se on elintarvike, jota asiakkaat arvostavat ja haluavat kaupan hyllylle, raadissa istuneet Foodora Marketin senior manager Jarno Lehtimäki ja K-Citymarket Skanssin kauppias Jaakko Kauppinen sanovat.

Hyllypaikka-kilpailun voittajatuote ja tuotekehittäjä Mitja Jakonen

Lapin Marian lisäksi kilpailussa olivat mukana Deliverde Puutarhat Oy, Bentå AB OY, Knaapin tila, Turun Mestaripalvi Oy, Voima-Papu Finland Oy, Yli-Pihanperän maatila ja Vallan Maukas Oy. Yleisön suosikeiksi nousivat tasapistein Knaapin tilan piparjuurikastike ja Bentån Kaifan Sauces. Lapin Marian tuotekehittäjä Mitja Jakonen oli yllättynyt ykkössijasta.

– Voitto tuntuu todella hyvältä. Kelpo-ketsuppimme on markkinoiden ensimmäinen ketsuppi kotimaisista tomaateista, ja fermentointi on tällä alalla harvinaisempaa. Olen muutenkin vähän villi kortti, sillä minulla ei ole esimerkiksi kokin koulutusta. Voitto yllätti itsenikin, Mitja Jakonen kertoo.

Mari Norrdal ja juontaja lavalla

Hyllypaikka-kilpailu on osa Turun yliopiston ja Yrityssalon toteuttamaa VarsiFood-projektia. Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen kehityspäällikkö Mari Norrdal on tyytyväinen kilpailun herättämään kiinnostukseen.

– Varsinais-Suomessa tuotetaan ja jalostetaan paljon upeita elintarvikkeita. Hienoa, että tällaisen kilpailun avulla saamme nostettua niitä kuluttajien tietoisuuteen, Norrdal sanoo.

Lapin Maria saa voiton myötä palkinnoksi kuukauden mittaisen hyllypaikan K-Citymarket Skanssista ja Foodora Marketista. Kelpo-umamiketsuppi tulee myyntiin kauppoihin syksyn aikana.

– Kilpailun ansiosta voittaja saa suoran ja nopean väylän uutuustuotteelleen kaupan hyllylle. Normaalisti yritysten pitää neuvotella keskusliikkeiden kanssa valikoimiin pääsystä, ja se saattaa olla pitkäkin prosessi. Tämän kisan kautta voittaja pääsee suoraan kuluttajien ostoskoreihin, kilpailua toteuttavan Foody Allenin yrittäjä Aki Wahlman sanoo.

Hyllypaikka-kilpailun tuomaristossa istuivat Jarno Lehtimäki (Foodora Market), Jaakko Kauppinen (K-Citymarket Skanssi), Johanna Pfeiffer (FinDe Business Consulting Oy), Lauri Sipponen (Laitilan Wirvoitusjuomatehdas) ja Janne Juvonen (VoiVeljet Oy).

Kuva medialle:

Hyllypaikka-kilpailun voittajatuote Kelpo-ketsuppi ja tuotekehittäjä Mitja Jakonen

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Mari Norrdal
Kehityspäällikkö
FFF / Turun yliopisto
p. 0405502471
mari.norrdal@utu.fi

Henna Kyyrä
Projektipäällikkö
Yrityssalo Oy
p. 050 3237754
henna.kyyra@yrityssalo.fi

VarsiFood-hanketta rahoitetaan REACT-EU-rahoituksella osana Euroopan unionin covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia. Tapahtuman toteutti Foody Allen Oy yhteistyössä hankkeen kanssa.

Varsifood-logo Varsinais-Suomen liiton logo Yrityssalon logo Logo Vipuvoimaa EU:lta -logo EU-logo

Luotu 29.08.2023 | Muokattu 29.08.2023